مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 97

چکیده

 سابقه و هدف: رضایت مندی همراهان بیماران بستری یکی از ارکان کیفیت مراقبت از بیماران است که با ارائه حمایت آموزشی مناسب می تواند موجب بهبودی بیمار شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر طراحی شد. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای بر روی 69 نفر از همراهان بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه در بیمارستان فاطمه زهرا ساری انجام شد. نمونه ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله, همراهان بیماران علاوه بر اطلاعات معمول بیمارستان از روز قبل از عمل تا 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان مداخله آموزشی را دریافت نمودند. اما در گروه کنترل تنها اطلاعات معمول بیمارستان ارائه شد. رضایت مندی همراهان در هر دو گروه, 24 ساعت قبل از ترخیص بیمار با استفاده از پرسشنامه رضایت مندی همراهان بیماران بزرگسال بستری در بخش ویژه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های من ویتنی, تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: داده ها نشان داد که اختلاف آماری معنی داری بین میانگین رضایت مندی همراهان گروه مداخله (08/6± 28/81) بعد از اجرای آموزش نسبت به گروه کنترل (56/11± 03/58) وجود دارد (001/0>p). در مقایسه حیطه ها, بیش ترین رضایت مندی همراهان بیماران در حیطه عملکرد کارکنان درمانی و کم ترین در حیطه تصمیم گیری در مورد بیمار بود. استنتاج: با توجه به یافته ها پرستاران می توانند با اجرای برنامه آموزشی به مراقبین خانوادگی, رضایت مندی آنان را از مراقبت های پرستاری افزایش دهند و موجب ارتقای نحوه مراقبت از بیمار پس از جراحی قلب گردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شوشی، فریبا، شفیع پور، ویدا، موسوی نسب، سیدنورالدین، و جنتی، یداله. (1397). تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 28(165 )، 87-97. SID. https://sid.ir/paper/45345/fa

    Vancouver: کپی

    شوشی فریبا، شفیع پور ویدا، موسوی نسب سیدنورالدین، جنتی یداله. تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1397؛28(165 ):87-97. Available from: https://sid.ir/paper/45345/fa

    IEEE: کپی

    فریبا شوشی، ویدا شفیع پور، سیدنورالدین موسوی نسب، و یداله جنتی، “تاثیر برنامه آموزشی بر رضایت مندی همراهان بیماران پیوند عروق کرونر،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 28، no. 165 ، pp. 87–97، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45345/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا