Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,280
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه: آزمون ترسیم ساعت, آزمونی عصب - روان شناختی است که از سال ها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری بزرگسالان با آسیب های شناختی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف: پژوهش حاضر برای بررسی عملی بودن, اعتبار, روایی و نرم یابی آزمون ترسیم ساعت در 392 دانش آموز دبستانی شهر تهران انجام شد. روش: گروه نمونه با روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست نشانه مرضی کودک (گادو و اسپرافکین, 1994) و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون و همکاران, 1983) دانش آموزان دارای اختلال های رفتاری, هیجانی, ذهنی و اختلال های رشدی فراگیر کنار گذاشته شدند و سپس آزمون شکل تجمعی ری (کافارا و همکاران, 2002) و آزمون ترسیم ساعت (کوهن و همکاران, 2000) بر روی 392 آزمودنی اجرا شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که ضریب اعتبار آزمون ترسیم ساعت با آلفای کرونباخ برابر 0.765 است. هیچ کدام از ملاک های هشت گانه برای نمره گذاری آزمون ترسیم ساعت در تحلیل ها حذف نشدند. از این گذشته اعتبار ارزیابی و اعتبار بازآزمایی آزمون به ترتیب برابر با 0.95 و 0.90 محاسبه شد. برای بررسی روایی سازه آزمون ترسیم ساعت از روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد. میزان کفایت نمونه برداری برابر 0.716 و معنادار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش پروماکس, استخراج 2 عامل بود که بر روی هم تقریبا 63 درصد از واریانس کل را تبیین می کرد. این عوامل عبارت بودند از: 1- ترسیم ساعت و 2- مفهوم زمان. همچنین روایی همزمان آزمون ترسیم ساعت و آزمون شکل تجمعی ری بسیار مطلوب بود. بحث و نتیجه گیری: بنابراین آزمون ترسیم ساعت از اعتبار و روایی مناسبی برای ارزیابی شناختی کودکان برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هومن، حیدرعلی، گنجی، کامران، و فرج الهی، رویا. (1390). بررسی عملی بودن, اعتبار, روایی و نرم یابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران. اندازه گیری تربیتی، 2(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/453718/fa

    Vancouver: کپی

    هومن حیدرعلی، گنجی کامران، فرج الهی رویا. بررسی عملی بودن, اعتبار, روایی و نرم یابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/453718/fa

    IEEE: کپی

    حیدرعلی هومن، کامران گنجی، و رویا فرج الهی، “بررسی عملی بودن, اعتبار, روایی و نرم یابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 6، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453718/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا