مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

110
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر شرایط انجام وظیفه دوگانه همزمان با تجویز کفی گوه ای بر ثبات و کنترل پوسچر ایستادن در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: در کودکان همی پلژی تفاوت در تون پوسچرال دو سمت بدن وجود دارد. بدیهی است که یک ایستادن غیر متقارن, همراه با تحمل وزنی که عمدتا روی سمت مبتلا است می تواند فرد همی پارتیک را در معرض ریسک افتادن قرار داده و ایجاد بی ثباتی کند. در افراد همی پلژی اساسی ترین تمرینهای درمانی به نظر می آید که یکپارچه کردن دو سمت بدن باشد. گر چه ایستادن ثابت یک وظیفه پوسچرال نسبتا ساده است اما بصورت نیمه خودکار توسط مراکز مغزی و نخاعی کنترل می شود, و ثابت شده که ایستادن ثابت هم نیازمند منابع شناختی است. بنابراین, کنترل پوسچرال به تعامل سیستم اسکلتی - عضلانی با سیستم عصبی نیاز دارد.روش بررسی: دراین کارآزمایی بالینی (قبل و بعد) 20 کودک همی پلژی اسپاستیک 5 تا 12 ساله در حالتهای با استفاده از کفی گوه ای خارجی و بدون استفاده از کفی گوه ای خارجی و در هر یک از این دو حالت با انجام وظیفه شناختی و بدون انجام آن در مرکز صفحه نیرو در وضعیت ایستاده با بیشترین ثبات قرار میگرفتند. از تست حافظه کوتاه مدت عددی بعنوان تکلیف شناختی استفاده شد. میانگین دامنه نوسانهای قدامی - خلفی و داخلی - خارجی و میانگین سرعت نوسانات و ناحیه آن بعنوان متغیر وابسته کنترل پوسچرال و تعداد اشتباهات در بیاد آوری زنجیره اعداد تصادفی بعنوان متغیر وابسته وظیفه شناختی ثبت می شد.یافته ها: اثر تجویز کفی بر دامنه جابجایی طرفی (P=0.015) و بر سرعت (P=0.005) و سطح جابجایی (P=0.007) معنی دار بود. اثر اعمال وظیفه شناختی بر روی متغییر های دامنه جابجایی قدامی - خلفی (P=0.014) و طرفی (P=0.014) و بر سرعت (P=0.002) و سطح جابجایی (P=0.002) معنی دار بود. اما کفی گوه ای توانسته بود از تاثیر آن بکاهد.نتیجه گیری: تجویز کفی گوه ای 5 درجه در پای سالم می تواند فاکتورهای کنترل پوسچرال را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین می تواند به منظور بهبود پوسچر در کودکان همی پلژی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، سیما، طالبیان، سعید، عبدالوهاب، مهدی، جلایی، شهره، جلیلی، محمود، دهقان، لیلا، و بیات، سارا. (1389). بررسی تاثیر شرایط انجام وظیفه دوگانه همزمان با تجویز کفی گوه ای بر ثبات و کنترل پوسچر ایستادن در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 4(1-2)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/454005/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی سیما، طالبیان سعید، عبدالوهاب مهدی، جلایی شهره، جلیلی محمود، دهقان لیلا، بیات سارا. بررسی تاثیر شرایط انجام وظیفه دوگانه همزمان با تجویز کفی گوه ای بر ثبات و کنترل پوسچر ایستادن در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1389؛4(1-2):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/454005/fa

    IEEE: کپی

    سیما مرادی، سعید طالبیان، مهدی عبدالوهاب، شهره جلایی، محمود جلیلی، لیلا دهقان، و سارا بیات، “بررسی تاثیر شرایط انجام وظیفه دوگانه همزمان با تجویز کفی گوه ای بر ثبات و کنترل پوسچر ایستادن در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 4، no. 1-2، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button