مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 152

چکیده

 سابقه و هدف: ماموریت اصلی بیمارستان در نظام سلامت, تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران, و برآوردن نیازها و انتظارات آنها است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی شهرستان کاشان انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی طی سال 1387, دیدگاه 390 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان که به روش طبقه ای انتخاب شده بودند, از طریق پرسشنامه SERVQUAL مورد مطالعه قرار گرفت. این پرسشنامه, مولفه های کیفیت را در هفت بعد (همدلی پزشک, دسترسی به پزشک, قابلیت اطمینان به پزشک, پاسخ گویی پرستار, همدلی پرستار, مدیریت دارو و ملموس بودن خدمات) بررسی کرد. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0.93) تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 45.72±18.36 سال بوده و 54.1 درصد بیماران مرد بودند. تفاوت معنی داری در میانگین نمره کیفیت در ابعاد هفت گانه و بعد کیفیت کلی مشاهده شد. همچنین, اختلاف میانگین نمره کیفیت در تمامی ابعاد در بیمارستان ها معنی دار بود. بیشترین میانگین نمره کیفیت به بعد همدلی پزشک (3.97±0.75) و کمترین میانگین نمره کیفیت به ملموس بودن خدمات (3.76±0.58) تعلق گرفت.نتیجه گیری: کیفیت خدمات در بیمارستان های دانشگاهی از دیدگاه بیماران وضعیت مناسبی داشت, لیکن اختلاف معنی دار نمره کیفیت بین ابعاد مختلف در هر بیمارستان, بیان گر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به برنامه های بهبود کیفیت است تا رضایت مندی بیشتر بیماران را فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صباحی بیدگلی، محمد، موسوی، سیدغلامعباس، کبریایی، علی، سیدی، سیدحمیدرضا، شهری، سمیه، و اطهری زاده، محمود. (1390). بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387. فیض، 15(2 (پی در پی 58))، 146-152. SID. https://sid.ir/paper/454474/fa

    Vancouver: کپی

    صباحی بیدگلی محمد، موسوی سیدغلامعباس، کبریایی علی، سیدی سیدحمیدرضا، شهری سمیه، اطهری زاده محمود. بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387. فیض[Internet]. 1390؛15(2 (پی در پی 58)):146-152. Available from: https://sid.ir/paper/454474/fa

    IEEE: کپی

    محمد صباحی بیدگلی، سیدغلامعباس موسوی، علی کبریایی، سیدحمیدرضا سیدی، سمیه شهری، و محمود اطهری زاده، “بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی کاشان طی سال 1387،” فیض، vol. 15، no. 2 (پی در پی 58)، pp. 146–152، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button