Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی جسمانی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط بین حمایت اجتماعی, خودکارآمدی تحصیلی, استرس تحصیلی و سلامت روانی جسمانی بود که در قالب یک مدل پیشنهادی به روش تحلیل معادلات ساختاری, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سیصد و بیست دانشجو (188 دختر, 132 پسر) در این پژوهش شرکت داشتند. از دانشجویان خواسته شد به پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان CASEA؛ (اُوِن و فرانمن, 1988), مقیاس حمایت اجتماعی SSA؛ (ثامتی, نجاریان و شکرکن, 1376), پرسشنامه استرس زاهای دانشجویی SSQ؛ (پولادی ری شهری, 1374) و پرسشنامه سلامت روانی- جسمانی SF 36؛ (ویر, 1996) پاسخ دهند. نتایج این پژوهش نشان داد که سطوح بالاتر سلامت روانی و جسمانی از طریق نمرات بالاتر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و نمرات پایین تر استرس تحصیلی پیش بینی می شود. همچنین, رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی جسمانی از طریق خودکارآمدی تحصیلی و استرس تحصیلی و رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و سلامت روانی جسمانی از طریق استرس تحصیلی میانجی گری می شود. تمام روابط بین متغیرها نیز از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بین مدل, 0.19 از واریانس سلامت روانی و جسمانی را تبیین کردند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فولادوند، خدیجه، فرزاد، ولی اله، شهرآرای، مهرناز، و سنگری، علی اکبر. (1388). اثر حمایت اجتماعی, استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی جسمانی. روانشناسی معاصر، 4(2 (پیاپی 8))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/455404/fa

    Vancouver: کپی

    فولادوند خدیجه، فرزاد ولی اله، شهرآرای مهرناز، سنگری علی اکبر. اثر حمایت اجتماعی, استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی جسمانی. روانشناسی معاصر[Internet]. 1388؛4(2 (پیاپی 8)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/455404/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه فولادوند، ولی اله فرزاد، مهرناز شهرآرای، و علی اکبر سنگری، “اثر حمایت اجتماعی, استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی جسمانی،” روانشناسی معاصر، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 0–0، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455404/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا