مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش دستگاه تنفس و تحلیل ارزشیابی آن در دانشجویان اولین دوره اصلاحات آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: در ترم دوم سال تحصیلی 84-83 آموزش دستگاه تنفس به اولین دوره دانشجویان پزشکی که مشمول طرح اصلاحات آموزش پزشکی بوده اند انجام گردید. تدریس این دستگاه شامل 1 ساعت جنین شناسی، 3 ساعت آناتومی، 1 ساعت رادیولوژی، 1 ساعت بافت شناسی، 1 ساعت بیوشیمی، 8 ساعت فیزیولوژی، 1 ساعت ایمونولوژی و 3 ساعت معاینه بالینی بوده که به ترتیب توسط دکترگرجی، دکترفدایی، دکتر بخشایش کرم، دکتر ساعدی، دکترپژهان، دکتر رساییان، دکتر مصفا و دکتر جماعتی انجام شده است.روش و ابزار: دانشجویان شامل 62 نفر، 59% دختر و 41% پسر و درصد حضور آنان در تمام جلسات 6/97% بوده است. سوالات امتحانی علمی  تحلیلی و از نوع تستی چهارجوابی و کوتاه پاسخ بوده که در گروه تالیف درسنامه تنفس به تایید رسیده است و شامل 55% چهار جوابی با یک پاسخ مورد نظر، 37% جهارجوابی با بیش از یک پاسخ درست و 8% کوتاه  پاسخ بوده و امتحان شامل 60 سوال متناسب با ساعات تدریس، طی 60 دقیقه در اردیبهشت ماه 84 اجرا گردیده است.نتایج: نتایج امتحان گویای قبولی کلیه دانشجویان با میانگین و انحراف معیار 89/ 13/5±1بوده و بررسی سوالات امتحانی طبق تعاریف موجود نشان داده است که 57% سوالات را باید آسان تلقی نمود زیرا به آن ها بیش از 70% دانشجویان پاسخ درست داده اند و تنها دو سوال (3%) سخت بوده و پاسخ درست به آن ها توسط کمتر از 30% دانشجویان داده شده است و بقیه (40%) سوالات متوسطی بوده اند. شاخص دیگر برای مطلوب بودن سوالات، تمایز دانشجویان موفق که نمره امتحانی آنان در گروه 25% بالای کلاس قرار دارند از دانشجویان ناموفق با نمره امتحانی در محدوده 25% پایین کلاس، یا 3/ Discrimination Index >0می باشد. با محاسبه این شاخص فقط 48% سوالات مطلوب شناخته شد چون بقیه آن ها نتوانستند دانشجویان موفق و ناموفق را از یکدیگر تفکیک کنند.نتیجه گیری: بدیهی است داده های این ارزشیابی با توجه به محتوای علمی ـ تحلیلی سوالات، نیازمند تحلیل موشکافانه ای است که نتیجه گیری های فوق را تحت الشعاع قرار می دهد. زیرا طراحی سوالات به گونه ای نبوده است که تنها دو سوال سخت در بین آن ها یافت شود و بخصوص سوالات با بیش از یک پاسخ درست و یا کوتاه  پاسخ نمی توانند برای دانشجویان پیچیده و وقت گیر نباشند. این سوالات حتی شاخص تمایز کمتری نسبت به بقیه داشته اند. لذا چنانچه از دیدگاه دیگری به نتایج بنگریم کلاس را فاقد گروه ناموفق می یابیم و دور از انتظار نیست که در پاسخگویی به سوالات حتی پیچیده فاصله چندانی بین دانشجویان حاصل نگردد (DI<0/3)، که خود شاخص ارزشمندی برای آموزش و یادگیری می تواند باشد. در این ارتباط شاید بتوان عواملی چون هدفمند بودن محتوای دروس در جهت آینده حرفه ای دانشجویان و ارتباط و هماهنگی قسمت های مختلف آن ها با یکدیگر، آموزش با روش فعال در حداقل 40% مدت تدریس و حضور چشمگیر دانشجویان در کلاس های درس را در افزودن انگیزه استاد و دانشجو موثر دانست. البته به نظر می رسد مسوولین طرح اصلاحات آموزش پزشکی علاوه بر برنامه ریزی علمی و دقیق، در بررسی نظرات دانشجویان در ملاقات های هفتگی و توجه قدم به قدم به پیشرفت تحصیلی آنان نیز بسیار موفق بوده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رساییان، نیر. (1384). آموزش دستگاه تنفس و تحلیل ارزشیابی آن در دانشجویان اولین دوره اصلاحات آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/456529/fa

    Vancouver: کپی

    رساییان نیر. آموزش دستگاه تنفس و تحلیل ارزشیابی آن در دانشجویان اولین دوره اصلاحات آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/456529/fa

    IEEE: کپی

    نیر رساییان، “آموزش دستگاه تنفس و تحلیل ارزشیابی آن در دانشجویان اولین دوره اصلاحات آموزش پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button