مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,826
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 46

چکیده

 سابقه و هدف: اضطراب تحصیلی منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی, تخریب توانایی های هوشی و یادگیری, کاهش تفکر انتزاعی, و رکود استعدادها شده و همچنین با ایجاد معضلات اقتصادی, آثار زیانباری برای فرد, خانواده و اجتماع به بار خواهد آورد. روش های درمانی متعددی نظیر درمان های دارویی و غیردارویی جهت رفع اضطراب پیشنهاد شده است که یکی از درمان های غیردارویی (رفتاری), آموزش قاطعیت می باشد. لذا با توجه به نتایج متناقض تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش قاطعیت بر آن شدیم تا تحقیقی را دراین زمینه طراحی کرده و به اجرا در آوریم.مواد و روش ها: در یک مطالعه کارآزمایی عرصه ای با گروه شاهد, با توجه به لیست دانش آموزان مضطرب ارایه شده از کمیته مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر و با استفاده از پرسشنامه سنجش اضطراب تحصیلی برای دانش آموزان, تعداد 60 نفر از دانش آموزان دارای اضطراب تحصیلی شهرستان قائم شهر پس از همگن شدن, به طور تصادفی انتخاب و با روش قرعه کشی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. برای گروه مورد در طی 6 هفته از قرار هفته ای یک جلسه یک ساعت و نیمه, آموزش قاطعیت اجرا و برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی در نظر گرفته نشد. سپس اضطراب تحصیلی دانش آموزان شهرستان قائم شهر مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است.یافته ها: آزمون آماری t مستقل نشان داد که اختلاف اضطراب تحصیلی بین دو گروه مورد و شاهد به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از آن معنی دار بوده است P=0.000), (t=8.35. همچنین یافته ها بر اساس آزمون آماری t زوج بیانگر آن بود که کاهش میزان اضطراب در گروه مورد قبل و بعد از آموزش قاطعیت نسبت به گروه شاهد معنی دار بوده است P=0.000), (t=11.2.استنتاج: با توجه به این که اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی, اجتماعی, شغلی و کارآیی فردی تاثیر سو دارد و طبق نتایج پژوهش 70 درصد دانش آموزان گروه های مورد و شاهد از اضطراب شدید رنج می بردند لذا پیشنهاد می شود که از آموزش قاطعیت به عنوان یک روش غیردارویی جهت کاهش اضطراب دانش آموزان استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی عالمی، قهرمان، جنتی، یداله، شروفی، سیدافشین، حیدری گرجی، محمدعلی، و جعفری، هدایت. (1381). بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 12(37)، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/45686/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی عالمی قهرمان، جنتی یداله، شروفی سیدافشین، حیدری گرجی محمدعلی، جعفری هدایت. بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1381؛12(37):39-46. Available from: https://sid.ir/paper/45686/fa

    IEEE: کپی

    قهرمان محمودی عالمی، یداله جنتی، سیدافشین شروفی، محمدعلی حیدری گرجی، و هدایت جعفری، “بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 12، no. 37، pp. 39–46، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45686/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button