Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,888
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,370
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر نظریه های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: هدف از تدریس, یادگیری است و آنچه مربوط به علم یادگیری می شود, نظریه های یادگیری می باشد. این نظریه ها به توصیف و تبیین چگونگی یادگیری انسان می پردازند. با توجه به درک صاحب نظران مختلف درباره یادگیری, تاکنون نظریه های زیادی درباره یادگیری پدید آمده است. در این مقاله ضمن مرور بر سه رویکرد مهم یادگیری شامل رفتارگرایی, شناخت گرایی و سازنده گرایی, به کاربردهای آموزشی آنها در علوم پزشکی اشاره شده است.روش ها: برای نگارش این مقاله مروری از پایگاه های اطلاعاتی Medline و Eric برای مقالات انگلیسی و از پایگاه های Magiran و Medlib برای مقالات فارسی استفاده شد. بازه زمانی جستجو بین سال های 1990 تا 2011 در نظر گرفته شد.نتایج: کاربردهای مهم هر یک از این نظریه های یادگیری در آموزش پزشکی عبارتند از: (الف) رفتارگرایی (تعیین اهداف دقیق رفتاری, آموزش های رایانه ای, آموزش مبتنی بر صلاحیت, تسلط آموزی, برنامه های شبیه سازی شده رایانه ای, (ب) شناخت گرایی (پیش سازمان دهنده, نقشه مفهومی, پزشکی جامع نگر, یادگیری از طریق مشاهده) و (ج) سازنده گرایی (روش های یادگیری دانشجو محور, آموزش مبتنی بر مساله, کارآموزی شناختی, نگارش توام با بازاندیشی). در ضمن ویژگی های اساسی هر یک از این نظریه ها در یک جدول توصیف شده اند.نتیجه گیری: هیچ یک از نظریه های یادگیری کامل نیستند و بر نوع خاصی از یادگیری تاکید می کنند, بنابراین بهتر است اساتید با مجموعه این نظریه ها آشنا باشند. به طور کلی رفتارگرایی, مناسب آموزش مهارت های جدید, شناخت گرایی مناسب آموزش تفکر انتقادی, تفکر بالینی, یادگیری خود محور و مادام العمر و بالاخره سازنده گرایی مناسب آموزش مهارت های حل مساله, تصمیم گیری بالینی و مهارت های ارتباطی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقانی، فریبا، و معصومی، رسول. (1389). مروری بر نظریه ‌های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/457903/fa

    Vancouver: کپی

    حقانی فریبا، معصومی رسول. مروری بر نظریه ‌های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/457903/fa

    IEEE: کپی

    فریبا حقانی، و رسول معصومی، “مروری بر نظریه ‌های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/457903/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا