Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,101
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

209
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون تکرار جمله برای بررسی ساختار دستور زبان کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 81

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعه زبان و شناسایی دقیق و سریع اختلالات و درمان آن از اولویت بالایی برای متخصصان برخوردار است. یکی از روش های بررسی سریع ساختار زبانی, روش تکرار جمله است که جهت اجرا و تجزیه و تحلیل, سریع تر از دیگر روش ها است. هدف از این پژوهش ساخت آزمون تکرار جمله برای اندازه گیری ساختار دستور زبان کودکان 2.5 تا 4 ساله و تعیین روایی و پایایی آن بود.روش بررسی: در چند مرحله, با کمک آسیب شناس گفتار و زبان و زبان شناس, جملاتی مخصوص کودکان 2.5 تا 4 ساله تهیه شد. با نظرسنجی از 10 نفر از استادان, روایی محتوایی جملات بررسی شد. از بین این جملات 41 جمله که دارای روایی بالای 80 درصد بودند به عنوان جملات آزمون انتخاب شد. سپس تصاویر مناسب با جملات تهیه گردید و دوباره نظرسنجی انجام شد. 72 کودک (دختر و پسر) در سه گروه سنی شامل 2.5 تا 3, 3 تا 3.5, 3.5 تا 4 سال, در این آزمون شرکت کردند. پایایی به روش آزمون ـ بازآزمون به فاصله 2 هفته برای همان 72 کودک اجرا شد.یافته ها: شاخص روایی محتوایی جملات نهایی آزمون 80 درصد به دست آمد. میزان تکرارپذیری نسبی کل آزمون 0.95 و خطای معیار اندازه گیری آزمون برابر با 7.45 به دست آمد. همچنین تفاوت بین میانگین های امتیاز کسب شده از جملات آزمون بین گروه های سنی مورد مطالعه معنی دار بود (P<0.001, P<0.001, P=0.014).نتیجه گیری: آزمون تکرار جمله روشی سریع برای اندازه گیری ساختار دستور زبان کودکان 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان می باشد. همچنین آزمون از لحاظ محتوایی, روا بوده و پایایی بسیار بالایی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسناتی، فاطمه، آقارسولی، زهرا، محمودی بختیاری، بهروز، و کمالی، محمد. (1390). آزمون تکرار جمله برای بررسی ساختار دستور زبان کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(1 (پیاپی 35))، 74-81. SID. https://sid.ir/paper/457997/fa

    Vancouver: کپی

    حسناتی فاطمه، آقارسولی زهرا، محمودی بختیاری بهروز، کمالی محمد. آزمون تکرار جمله برای بررسی ساختار دستور زبان کودکان فارسی زبان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(1 (پیاپی 35)):74-81. Available from: https://sid.ir/paper/457997/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حسناتی، زهرا آقارسولی، بهروز محمودی بختیاری، و محمد کمالی، “آزمون تکرار جمله برای بررسی ساختار دستور زبان کودکان فارسی زبان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 1 (پیاپی 35)، pp. 74–81، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/457997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا