مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,140
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 147

چکیده

 سابقه و هدف: فرزند آوری در حوزه مسائل اجتماعی اهمیت زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریهای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی, نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای بر روی 75 زن سنین باروری (38 نفر گروه آزمون و37 نفر گروه کنترل) در 9 مرکز جامع سلامت شهری آمل درسال 1396 انجام شد. گروه آزمون, آموزش مبتنی برمدل فرانظریهای را در 5 جلسه حضوری و سپس به مدت 6 ماه, آموزش هفتگی غیر حضوری آنلاین را دریافت کردند. گروه کنترل, آموزش روتین دریافت نمودند. نگرش به فرزندآوری و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری بر اساس مدل فرانظریهای در نمونه ها قبل, 3 و6 ماه بعد ازآموزش ارزیابی شدند. یافتهها: میانگین نمرات نگرش زنان در گروه آزمون در مرحله قبل, 3 ماه و 6 ماه بعد از آموزش برابر 55/22 ± 81/171, 55/22 ± 12/179 و 54/20 ± 39/177 و درگروه کنترل, در مراحل فوق به ترتیب برابر 37/19 ± 31/166, 49/21 ± 85/165 و 37/18 ± 07/165 بود. آزمون های آماری نشانگر ارتقاء معنیدار نگرش زنان پس ازآموزش بود (001/0> P). فراوانی افراد در مراحل مختلف رفتار فرزندآوری گروه آزمون نسبت به کنترل ارتقاء یافت ولی این میزان معنادار نبود(281/0=P). استنتاج: آموزش مبتنی بر مدل فرانظریه ای, نگرش زنان نسبت به فرزندآوری را بهبود بخشید ولی مراحل رفتار فرزندآوری را تغییر نداد. با توجه به چندعاملی بودن فرزندآوری و تعداد کم نمونه در این مطالعه, دست یابی به چنین نتیجهای قابل پیشبینی است. لذا نیاز به انجام مطالعه با مشاوره پیش از بارداری طولانیتر و تعداد نمونههای بیش تر براساس مدل فرانظریهای است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    انصاری مجد، مریم، خلج آبادی فراهانی، فریده، نقیبی، ابوالحسن، موسی زاده، محمود، و خانی، صغری. (1398). تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 29(174 )، 134-147. SID. https://sid.ir/paper/45853/fa

    Vancouver: کپی

    انصاری مجد مریم، خلج آبادی فراهانی فریده، نقیبی ابوالحسن، موسی زاده محمود، خانی صغری. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1398؛29(174 ):134-147. Available from: https://sid.ir/paper/45853/fa

    IEEE: کپی

    مریم انصاری مجد، فریده خلج آبادی فراهانی، ابوالحسن نقیبی، محمود موسی زاده، و صغری خانی، “تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 29، no. 174 ، pp. 134–147، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45853/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا