مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثربخشی آموزش بالینی داخلی– جراحی از دیدگاه دانش آموختگان جدید پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: دانشگاهها بستر اصلی تدارک و تامین نیروی انسانی کارآمد جهت رفع نیازهای جامعه است. دانشجویان علوم پزشکی به منظور داشتن حداکثر کارآیی، باید دانش و مهارت لازم برای حرفه آینده خود کسب کنند و آنها در کلاسهای آموزشی تئوری، اطلاعات و دانش لازم را کسب نموده و از طریق تمرین و تجربه در محیطهای بالینی، توانمندی، شایستگی و صلاحیت لازم را احراز می کنند. در رشته پرستاری که از علوم وابسته پزشکی است اهمیت آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب حرفه پرستاری می دانند.به طوریکه ورود پرستارانی که مهارت لازم را ندارند سلامت جامعه را به خطر می اندازد بنابراین تربیت فارغ التحصیلان ماهر هدف نهایی آموزش پرستاری بوده و جهت اطمینان به دستیابی این هدف نیاز به ارزشیابی است این ارزشیابی بخصوص در بدو اشتغال به کار اهمیت دارد چرا که فارغ التحصیل با نیازهای خود مواجه و به آسانی آموزش را ارزشیابی خواهد کرد. روش و ابزار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است جامعه و نمونه پژوهش شامل کلیه فارغ التحصیلان جدید پرستاری شاغل در بخشهای داخلی جراحی و ویژه بیمارستانهای دولتی شهر یزد در سال 1382 و مشتمل بر 50 نفر بودند که به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند روش اخذ اطلاعات پرسشنامه خود ایفا شامل دو بخش: مشخصات دموگرافیک واحدها و چک لیست مهارتهای داخلی جراحی مورد نیاز کارشناس پرستاری بود که به روش خود گزارش دهی تکمیل شد.نتایج: یافته ها نشان داد که 92% واحدهای مورد پژوهش زن، 58% متاهل، 52% فارغ التحصیل دوره روزانه 28% سابقه کار کمتر از 12 ماه و اکثریت دارای معدل گروه «ب» بودند بر اساس یافته های بدست آمده اکثریت واحدهای مورد پژوهش در زمینه مهارتهای بررسی و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماریهای شایع داخلی و جراحی (11/29+04/79)، بررسی و مراقبت از بیماران دچار درد (96/3+64/7)، نمونه گیری در تستهای تشخیصی و آزمایشگاهی (38/4+66/10)، مراقبتهای قبل و بعد روشهای تشخیصی (9/96+8/24) و انجام پروتکل های مراقبتی (11/22+12/68) در سطح متوسط، در زمینه مراقبت در دارو درمانی گروههای مختلف دارویی (22/16+12/68) در سطح خوب و در زمینه گزارش نویسی (27/3+33/17) در سطح عالی و در زمینه استفاده از تجهیزات درمانی 55/4+28/16در سطح ضعیف قرار داشته آزمون آماری تی مستقل فقط بین جنس با میانگین نمرات کسب شده اختلاف معنی داری نشان داد.(T=3.45 P=0.0.5) نتیجه گیری: بر اساس یافته های بدست آمده اکثریت واحدهای مورد پژوهش در زمینه مهارتهای داخلی جراحی بررسی شده درسطح متوسط قرار می گیرد که احتمالا عدم آموزش کافی و مناسب، عدم مواجهه با کیس ها، کوتاهی مدت دوره های کارآموزی، بروز بعضی از بیماریها در فصول خاص سال، عدم وجود امکانات و تجهیزات جهت آموزش و غیره ممکن است موجب بروز چنین وضعیتی شود ولی باید در نظر داشت که وجود مربیان متبحر و متخصص در آموزش دانشجویان نقش بسزایی دارد و در کل چنین به نظر می رسد که برنامه های آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و مهارت پرستاران فارغ التحصیل فراهم نمی سازد که جهت رفع آن نیاز به بررسی سطح مهارتهای دانشجویان قبل از شروع کارآموزی، استفاده از اتاق مهارتها (SKILL LAB) در محیطهای بالینی، فراهم سازی فرصتی قبل از فارغ التحصیلی جهت تمرین مهارتهای مورد نیاز، برگزاری امتحان بالینی دقیق از عملکرد دانش آموختگان در پایان دوره تحصیلی به صورت فینال وغیره می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیریانی، خدیجه، فرنیا، فرحناز، نصیریانی، فاطمه، پوردهموبد، اردشیر، و برزگری، سیما. (1384). ارزیابی اثربخشی آموزش بالینی داخلی– جراحی از دیدگاه دانش آموختگان جدید پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/458574/fa

    Vancouver: کپی

    نصیریانی خدیجه، فرنیا فرحناز، نصیریانی فاطمه، پوردهموبد اردشیر، برزگری سیما. ارزیابی اثربخشی آموزش بالینی داخلی– جراحی از دیدگاه دانش آموختگان جدید پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/458574/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه نصیریانی، فرحناز فرنیا، فاطمه نصیریانی، اردشیر پوردهموبد، و سیما برزگری، “ارزیابی اثربخشی آموزش بالینی داخلی– جراحی از دیدگاه دانش آموختگان جدید پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/458574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button