مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تعداد گزینه های سوال در ویژگی های روان سنجی آزمون و توانایی برآورد شده در مدل های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه: سهولت نمره گذاری, اجرا و عینیت آزمون های چندگزینه ای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجش های وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سوالات چندگزینه ای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را می سنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سوال ها. در این میان عده ای نیز افزایش تعداد گزینه های سوال را راهی برای مقابله با این مشکلات دانسته اند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تعداد گزینه ها بر ویژگی های روان سنجی آزمون ها و سوالات و همچنین توانایی برآورد شده آزمودنی ها در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ بود. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر شیراز بود که 608 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو آزمون پیشرفت تحصیلی زبان و حسابان که به همین منظور تهیه و تنظیم شده بودند استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تعداد گزینه ها بر پارامترهای سوال اثر ندارد و تاثیر تعداد گزینه ها بر ویژگی های روان سنجی برآورد شده آزمودنی ها, در آزمون های مختلف یکسان است. همچنین بین پارامترهای برآورد شده در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ تفاوت وجود داشت. نتیجه گیری: بعد از بررسی مفروضه های نظریه پرسش و پاسخ مشخص شد که داده ها با مدل دو پارامتری برازش بهتری دارند, و تفاوتی بین تعداد گزینه ها و برازش با مدل مشاهده نشد. همچنین بین توانایی برآورد شده و تعداد گزینه ها تفاوت مشاهده شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، بهنام، فلسفی نژاد، محمدرضا، و درتاج، فریبرز. (1390). تاثیر تعداد گزینه های سوال در ویژگی های روان سنجی آزمون و توانایی برآورد شده در مدل های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری. اندازه گیری تربیتی، 2(6)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/462622/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی بهنام، فلسفی نژاد محمدرضا، درتاج فریبرز. تاثیر تعداد گزینه های سوال در ویژگی های روان سنجی آزمون و توانایی برآورد شده در مدل های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1390؛2(6):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/462622/fa

    IEEE: کپی

    بهنام کریمی، محمدرضا فلسفی نژاد، و فریبرز درتاج، “تاثیر تعداد گزینه های سوال در ویژگی های روان سنجی آزمون و توانایی برآورد شده در مدل های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری،” اندازه گیری تربیتی، vol. 2، no. 6، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/462622/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button