مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,304
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین عوامل شناختی (کانون کنترل، درماندگی اکتسابی و اثر گلم) در نهاد های آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 28

چکیده

 نیروی انسانی مولد, متمایز کننده کشورهای توسعه یافته و فقیر است. مطالعات نشان داده است که نیروی انسانی ملل توسعه یافته از عزت نفس بالا و درماندگی پایین و کانون کنترل درونی برخوردار هستند و از این رو تلاش برای افزایش عزت نفس و کاهش احساس درماندگی یکی از برنامه های بلند مدت کشورها در چشم اندازهای 20 ساله و 50 ساله شده است. در این تحقیق تاثیر عدالت در ارتقای عوامل شناختی همچون عزت نفس, کانون کنترل درونی و کاهش عوامل شناختی همچون درماندگی اکتسابی و اثر گلم مد نظر قرار گرفته و یافته های تحقیق حاکی از وجود رابطه معنا دار و مثبت بین عدالت اجتماعی و عزت نفس, عدالت اجتماعی و کانون کنترل درونی, و رابطه معنا دار و معکوس بین عدالت و درماندگی اکتسابی و عدالت و اثر گلم است. لذا برای ارتقا عزت نفس و کانون کنترل درونی, ضروری است که نهاد های آموزشی بر استقرار عدالت در این نهاد ها اهتمام ورزند تا ضمن ارتقای این سه عامل شناختی سازنده, همزمان از خطرات درماندگی اکتسابی و اثر گلم جلوگیری شود. جامعه آماری شامل دانشگاه ها و مدارس است که 907 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. طبق یافته های تحقیق, همبستگی بین عدالت و عزت نفس, کانون کنترل درونی رابطه علی مثبت و بین عدالت و درماندگی اکتسابی و اثر گلم رابطه علی منفی وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قلی پور، آرین، پیران نژاد، علی، فاخری کوزه کنان، سمیرا، و قلی پور، فتانه. (1387). تبیین عوامل شناختی (کانون کنترل, درماندگی اکتسابی و اثر گلم) در نهاد های آموزشی. دانشور رفتار، 15(33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11))، 15-28. SID. https://sid.ir/paper/46275/fa

Vancouver: کپی

قلی پور آرین، پیران نژاد علی، فاخری کوزه کنان سمیرا، قلی پور فتانه. تبیین عوامل شناختی (کانون کنترل, درماندگی اکتسابی و اثر گلم) در نهاد های آموزشی. دانشور رفتار[Internet]. 1387؛15(33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11)):15-28. Available from: https://sid.ir/paper/46275/fa

IEEE: کپی

آرین قلی پور، علی پیران نژاد، سمیرا فاخری کوزه کنان، و فتانه قلی پور، “تبیین عوامل شناختی (کانون کنترل, درماندگی اکتسابی و اثر گلم) در نهاد های آموزشی،” دانشور رفتار، vol. 15، no. 33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11)، pp. 15–28، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46275/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا