Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,222
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس و رفتارهای کلاسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 100

چکیده

 این بررسی در زمینه رفتارهای کلاسی دانش آموزان دختر و پسری است که در نظام ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی شرکت داشتند. در این پژوهش, برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد و عده دانش آموزان انتخاب شده در مجموع 103 نفر در دو گروه ارزشیابی توصیفی (49 نفر) و ارزشیابی سنتی (54 نفر) بود. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه عزت نفس«آلیس پوپ» و مشاهده همزمان با توجه به محورهای 1. چگونگی مشارکت و فعالیت در کلاس. 2. نظم و انضباط حاکم در کلاس. 3. چگونگی تعامل دانش آموزان با یکدیگر در کلاس درس. 4. چگونگی تعامل دانش آموزان با معلم در کلاس. داده های پژوهش, در بخش کمی با بهره گیری از دو روش توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. در روش توصیفی, به منظور توصیف داده ها از جدول توزیع فراوانی و شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی استفاده شد و در روش استنباطی به منظور تعمیم نتایج به جامعه مورد نظر, روش تحلیل واریانس دو راهه مورد استفاده قرار گرفت.این پژوهش شامل پنج فرضیه بود. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که فرضیه اول مبنی بر وجود تفاوت معنادار میان عزت نفس دانش آموزان ارزشیابی شده با روش توصیفی و دانش آموزان ارزشیابی شده با روش سنتی تایید شد, اما در این تجزیه و تحلیل تفاوتی میان دختران و پسران مشاهده نشد. نتایج همچنین نشان داد که میان خرده مقیاس عزت نفس اجتماعی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش آموزان ارزشیابی شده با روش توصیفی و دانش آموزان ارزشیابی شده با روش سنتی تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس این نتایج میزان خرده مقیاس عزت نفس تحصیلی و خرده مقیاس عزت نفس جسمانی دانش آموزان دختری که با روش توصیفی و روش سنتی ارزشیابی شده اند, بیشتر از دانش آموزان پسر ارزشیابی شده با روش توصیفی و روش سنتی است. در زمینه  خرده مقیاس عزت نفس خانوادگی دانش آموزان دختر و پسر, که با روش توصیفی و روش سنتی ارزش یابی شده اند, تفاوتی دیده نشد. در بخش کیفی, نتایج مشاهدات نشان داد که مشارکت و فعالیت در کلاس و تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلم, در گروه ارزش یابی توصیفی بیشتر از گروه ارزشیابی سنتی بود, اما نظم و انضباط آنها نسبت به گروه ارزشیابی سنتی کمتر بود. همچنین در گروه ارزشیابی توصیفی, مشارکت و فعالیت در کلاس و نظم و انضباط و تعامل با یکدیگر و با معلم در میان دختران, بیشتر از پسران بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، فرزانه، و اخوان تفتی، مهناز. (1386). بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس و رفتارهای کلاسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران. تعلیم و تربیت، 23(2 (مسلسل 90))، 67-100. SID. https://sid.ir/paper/87652/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی فرزانه، اخوان تفتی مهناز. بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس و رفتارهای کلاسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1386؛23(2 (مسلسل 90)):67-100. Available from: https://sid.ir/paper/87652/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه محمدی، و مهناز اخوان تفتی، “بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس و رفتارهای کلاسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران،” تعلیم و تربیت، vol. 23، no. 2 (مسلسل 90)، pp. 67–100، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87652/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا