مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,037
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

835
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87 – 1386)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف این پژوهش, تعیین رابطه سلامت سازمانی مدارس با فرسودگی شغلی دبیران راهنمایی است. متغیر پیش بین سلامت سازمانی مدرسه, با هفت بعد یگانگی نهادی, نفوذ مدیر, ساخت دهی, مراعات, حمایت منابع, روحیه و تاکید علمی و متغیر ملاک (معیار) فرسودگی شغلی با سه بعد خستگی عاطفی, مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی در نظر گرفته شده است. به منظور اندازه گیری متغیر ها از دو پرسشنامه1 - پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکارانش (O.H.I) و 2- پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلچ و جکسون (M.B.I) استفاده شده است. جامعه آماری300  نفر دبیر مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87 - 86 در نظر گرفته شده است و از میان آن ها 170 نفر با روش طبقه ای انتخاب شدند. پس ازپخش پرسشنامه ها 165 پرسشنامه برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق این پژوهش همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و جزئی, رگرسیون دو متغیره و چند متغیره, آزمونT  مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده است که بین دو متغیر سلامت سازمانی مدرسه و فرسودگی شغلی دبیران رابطه معکوس و معنادار وجود دارد (r=0.34 و P<0.01) همچنین با ثابت نگه داشتن متغیرهای تعدیل کننده (جنسیت, سن, سابقه خدمت و مدرک تحصیلی) رابطه دو متغیر سلامت سازمانی و فرسودگی شغلی معکوس و معنادار به دست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه فرسودگی شغلی با بعد نفوذ مدیر (r=-0.08 و P>0.05) رابطه معناداری ندارد. اما با ابعاد یگانگی نهادی (r=-0.35 و P<0.01), رعایت (r=-0.26 و P<0.01), ساخت دهی (r=-0.37 و P<0.01), حمایت منابع (r=-0.34 و P<0.01) روحیه (r=-0.65 وP<0.01 ) و تاکید علمی (r=-0.56 و P<0.01) در سطح 0.01 همبستگی معکوس و معناداری را نشان داده است. در مجموع تجزیه و تحلیل یافته ها نشانگر آن است که از طریق سلامت سازمانی و ابعاد آن می توان به به تبیین و پیش بینی فرسودگی شغلی دبیران پرداخت. بنابراین محققین و مدیران سطوح مختلف سازمان های آموزشی باید بیش از پیش به سلامت سازمانی مدارس توجه کنند و در این راستا پیشنهادهایی جهت سالم سازی جو مدارس ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عزیزی مقدم، ابوبکر. (1388). بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87 – 1386). دانشور رفتار، 16(36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12))، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/46322/fa

Vancouver: کپی

عزیزی مقدم ابوبکر. بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87 – 1386). دانشور رفتار[Internet]. 1388؛16(36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12)):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/46322/fa

IEEE: کپی

ابوبکر عزیزی مقدم، “بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس و فرسودگی شغلی دبیران (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 87 – 1386)،” دانشور رفتار، vol. 16، no. 36 (ویژه مقالات علوم تربیتی 12)، pp. 1–22، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46322/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا