مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های درسی جدیدالتالیف حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 در پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا, میزان انطباق محتوای سه کتاب درسی حرفه و فن جدید التالیف دوره راهنمایی تحصیلی (81-82) با اهداف مصوب جزیی آن ها برای هر یک از واحد های درسی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری, سه کتاب درسی مذکور بوده که همه آن ها نیز مورد بررسی واقع شده اند. ابزار های پژوهش, سه فرم فهرست وارسی کتاب های سال اول, دوم و سوم بوده که روایی صوری و محتوایی آن ها به وسیله صاحبنظران تایید شده و پایایی آن ها نیز طی محاسبه ضریب همبستگی داده های حاصل برابر با 0.83, 0.87 و 0.88 بوده است. تجزیه و تحلیل آماری داده های حاصل از تحلیل محتوا, بیانگر آن است که (1 میزان انطباق محتوا با اهداف مصوب شناختی به ترتیب در کتاب های پایه اول, دوم و سوم به طور متوسط برابر با 2.4, 3.7 و 3.2 مرتبه برای هر هدف و با اهداف مصور روانی- حرکتی نیز به طور متوسط برابر با 3.2, 3.3 و 2.8 مرتبه برای هر هدف بوده است. به علاوه, اهداف مصوب حاوی هیچ هدفی در حیطه عاطفی برای واحد های درسی کتاب های مذکور نبوده است. (2 میزان انطباق محتوا با مجموع اهداف مصوب کتاب های مذکور, به ترتیب در کتاب های پایه اول, دوم و سوم به طور متوسط برابر با 3.1, 2.6 و 3.1 مرتبه برای هر هدف بوده است. (3 در مجموع سه کتاب درسی, رتبه بندی میزان انطباق در حیطه اهداف شناختی به تریب شامل؛ محتوای کتاب های درسی پایه اول, سوم و دوم و در حیطه روانی - حرکتی به ترتیب شامل محتوای کتاب های درسی پایه اول, دوم و سوم و در مجموع اهداف مصوب نیز به ترتیب شامل محتوای کتاب های درسی پایه اول, سوم و دوم بوده است. (4 در جمع بندی نهایی, کتاب حرفه و فن پایه اول راهنمایی, بیش ترین میزان انطباق را با اهداف مصوب خود داشته است. (5 هر سه کتاب درسی در اهداف مصوب جزیی واحد های درسی, فاقد هدف در حیطه عاطفی بوده اند که این امر, امکان تحلیل انطباق را در این حیطه منتفی ساخت, هر چند این امر به معنای فقدان مضامین عاطفی در محتوای کتاب های مذکور نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، و طیبانی، طیبه. (1385). بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های درسی جدیدالتالیف حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب. دانشور رفتار، 13(21 ( ویژه مقالات علوم تربیتی7))، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/46436/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، طیبانی طیبه. بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های درسی جدیدالتالیف حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب. دانشور رفتار[Internet]. 1385؛13(21 ( ویژه مقالات علوم تربیتی7)):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/46436/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، و طیبه طیبانی، “بررسی میزان انطباق محتوای کتاب های درسی جدیدالتالیف حرفه و فن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب،” دانشور رفتار، vol. 13، no. 21 ( ویژه مقالات علوم تربیتی7)، pp. 1–14، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46436/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button