مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مشکلات آموزش بالینی و ارایه راه حل ها از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 83- 82

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هدف نهایی آموزش پزشکی کسب مهارت های بالینی در دانشجویان پزشکی است. آموزش بالینی فرآیندی است پیچیده که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می گیرد. دوره آموزش بالینی از مقاطع مهم آموزش پزشکی است که طی آن توانمند یهای اولیه حرفه ای دانشجویان پایه ریزی می شود. برای دستیابی به آموزش بالینی مطلوب، لازم است وضعیت موجود آموزش به صورت مستقر ارزیابی گردد و تماما قوت و ضعف آن شناسایی شود. یکی از راههای بسیار مهم و خوب شناسایی مشکلات آموزش بالینی و ارایه راه حل ها از نقطه نظر آموزش گیرندگان می باشد شناخت مشکلات موجود در برنامه ریزی آموزشی از دید دانشجویان در ارتقا کیفیت آموزش بالینی مهم است.روش و ابزار: تحقیق به صورت توصیفی طرح ریزی شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. اعتبار و پایانی پرسشنامه قبلا تایید شده بود. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و میزان پاسخ گویی دانشجویان 39% می باشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده گردید.نتایج: مهمترین مشکلات آموزش بالینی مطرح شده از طرف دانشجویان که خیلی مهم در نظر گرفته شد، شامل موارد زیر بوده است عدم هماهنگی بین دروس تئوری و عملی (45%)، کمبود امکانات و وسایل لازم برای انجام مراقبت و درمان 30% عدم ارایه طرح درس و شرح وظایف و انتظارات در روز اول کارآموزی (30%) نامناسب بودن شیوه ارزشیابی (%3) عدم علاقه به حرفه پزشکی (30%) عدم آشنایی با مهارت های بالینی قبل از ورود به بخش (40%) و بهترین راه حل های مطرح شده از سوی دانشجویان جهت رفع مشکلات آموزش بالینی که با اهمیت در نظر گرفته شد شامل موارد زیر بوده است بازدید مسوولین از مراکز آموزش قبل از شروع ترم(50%)  تعیین شرح وظایف دانشجویان در بخش های مختلف (%65) برگزاری جلسه توجهی در ابتدای کارآموزی (70%) روزآمد بودن اطلاعات اساتید بالینی (60%) در اختیار گذاشتن امکانات آموزش و بهداشتی برای دانشجویان (65%) استقلال کاری دانشجو در بخش (%50).نتیجه گیری: با شناخت مشکلات آموزش بالینی مسوولین قادر خواهند بود که برنامه های آموزشی مطلوب را طرح ریزی کنند و سبب ارتقا بر کیفیت آموزش بالینی گردند. ارزیابی نقطه نظرات دانشجویان امر بسیار مهمی در تغییر فرآیند آموزش می باشد. برگزاری جلسات توجهی، تدوین طرح درس جهت آموزش بالینی و ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت فراگیری مهارت های بالینی سبب افزایش کیفیت آموزش بالینی خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، طاهره، سالمه، فاطمه، گل محمدی، فرحناز، و وزیری، فرخنده. (1384). بررسی مشکلات آموزش بالینی و ارایه راه حل ها از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 83- 82. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/469392/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی طاهره، سالمه فاطمه، گل محمدی فرحناز، وزیری فرخنده. بررسی مشکلات آموزش بالینی و ارایه راه حل ها از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 83- 82. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/469392/fa

    IEEE: کپی

    طاهره یعقوبی، فاطمه سالمه، فرحناز گل محمدی، و فرخنده وزیری، “بررسی مشکلات آموزش بالینی و ارایه راه حل ها از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 83- 82،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/469392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button