مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,787
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 116

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی از سوی مولفان کتاب های درسی, از دید معلمان و افراد صاحب نظر و ارائه پیشنهادهایی در جهت کیفیت بخشی به محتوای کتاب های درسی این دوره انجام شد. در انجام این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بر پایه روش نظرخواهی (دلفی) بهره گرفته شده است. نتیجه این پژوهش نشان داد که از نظر معلمان مجرب بیشتر معیارهای 14 گانه در انتخاب محتوای کتاب های درسی در حد زیاد و بسیار زیاد (بالای 80 درصد) رعایت شده است, اما توجه به برخی از شاخص ها مانند تناسب محتوا با قدرت درک و فهم دانش آموزان به ویژه در کتابهای علوم, ریاضی و دینی, کم توجهی به تربیت اجتماعی و اخلاقی, مهارت برخورد صحیح با مسایل اجتماعی, مهارت های تفکر, مهارت های یادگیری مادام العمر, نیازهای محلی و جهانی, محیط شناسی و دست ورزی در حد متوسط و یا ضعیف بوده است (در حد 60 درصد یا کمتر). از معیارهای نه گانه در سازماندهی محتوا, توجه به ارتباط عرضی مطالب, توالی منطقی مطالب, معرفی انواع مواد و رسانه ها, طراحی و صفحه آرایی مناسب, انتخاب تصویر, تناسب محتوا با زمان و یا توجه به شیوه ها و انواع آزمون ها در حد متوسط و یا کمتر از متوسط (پایین تر از 60 درصد) از سوی مولفان رعایت شده است. این مشکلات در پایه چهارم و پنجم چشم گیرتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رون، سیدامیر. (1390). میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. مطالعات برنامه درسی، 6(22)، 97-116. SID. https://sid.ir/paper/471021/fa

    Vancouver: کپی

    رون سیدامیر. میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1390؛6(22):97-116. Available from: https://sid.ir/paper/471021/fa

    IEEE: کپی

    سیدامیر رون، “میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران،” مطالعات برنامه درسی، vol. 6، no. 22، pp. 97–116، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button