مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روزآمد کردن واحدهای درسی دوره دکترای تخصصی پژوهشی (M Phil) در ایران

صفحات

 صفحه شروع 240 | صفحه پایان 250

چکیده

 زمینه و هدف: دکترای تخصصی پژوهشی به عنوان یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی آموزش عالی تعریف شده است. با توجه به عدم تشریح دروس و وجود اختلاف نظر در ین مورد, نیاز به بازنگری این دوره وجود داشت. پژوهش حاضر با هدف مشخص نمودن درس های مورد نیاز, تعداد واحد و سرفصل های هر درس انجام شد. روش کار: پژوهش با استفاده از روش دلفی در دو دور انجام گرفت. در دور اول, نظرسنجی در مورد دوره فعلی و دروس پیشنهادی برای دوره در قالب نظرسنجی اینترنتی و کارگروه تخصصی انجام گرفت. کارگروه تخصصی شامل استادان راهنما و دانشجویان رشته های دکترای تخصصی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بودند. در پایان دور اول, برنامه درسی شامل عناوین دروس و شرح دروس اجباری و اهداف دروس تخصصی مشخص شد و در دور دوم, به صورت عمومی از استادان و دانشجویان سراسر کشور نظرسنجی انجام گرفت. یافته ها: در پایان پژوهش, لیست دروس قبلی, مورد تایید قرار گرفت. دروس آمار زیستی و اپیدمیولوژی پیشرفته (3 واحد), روش تحقیق پیشرفته (2 واحد), اخلاق در پژوهش (1 واحد) و مستندسازی و گزارش نویسی (2 واحد) به عنوان دروس اجباری پیشنهاد شدند. پیشنهاد شد دروس مدیریت پروژه و سامان دهی پژوهش (2 واحد) و واحدهای آموزشی تحقیقاتی پیشنهادی در قالب کارگاه های آموزشی (4 واحد) از حالت اجباری به اختیاری تبدیل شوند. همچنین برخی دروس مانند فعالیت های تحقیقاتی در قالب پایان نامه (4 واحد) به عنوان واحدهای اختیاری پیشنهاد شدند. نتیجه گیری: با توجه به ماهیت پویای محیط آموزش و پژوهش, نیاز به بازنگری دوره ها و اصلاح بنا بر مقتضیات در سال های آینده نیز وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصطفوی، احسان، حقدوست، علی اکبر، سیاوشی، محمدرضا، رنجبر، هادی، و فصیحی هرندی، مجید. (1392). روزآمد کردن واحدهای درسی دوره دکترای تخصصی پژوهشی (M Phil) در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(3)، 240-250. SID. https://sid.ir/paper/472607/fa

    Vancouver: کپی

    مصطفوی احسان، حقدوست علی اکبر، سیاوشی محمدرضا، رنجبر هادی، فصیحی هرندی مجید. روزآمد کردن واحدهای درسی دوره دکترای تخصصی پژوهشی (M Phil) در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(3):240-250. Available from: https://sid.ir/paper/472607/fa

    IEEE: کپی

    احسان مصطفوی، علی اکبر حقدوست، محمدرضا سیاوشی، هادی رنجبر، و مجید فصیحی هرندی، “روزآمد کردن واحدهای درسی دوره دکترای تخصصی پژوهشی (M Phil) در ایران،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 3، pp. 240–250، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/472607/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button