مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی، کم شنوای تلفیقی و باغچه بان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 65

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان کم شنوای شدید و عمیق در برقراری ارتباط با دیگران و تحصیل در مدرسه با مشکل روبه رو می شوند. در سال های اخیر توجه زیادی به بحث تلفیق این کودکان در مدارس عادی شده است. بنابراین دیدگاه, درک مترادف ها و متضادها به عنوان یکی از مقوله های معناشناسی زبان مورد بررسی قرار گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی, 75 دانش آموز پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سه گروه 25 نفری عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمع آوری داده ها از آزمون نوشتاری محقق ساخته استفاده شد تا احتمال خطا در دریافت واژه ها حذف شود. آزمودنی ها می بایست مترادف یا متضاد واژه مورد نظر را می نوشتند.یافته ها: در هر دو آزمون به کار رفته در این پژوهش, امتیازهای گروه عادی از گروه کم شنوا, و گروه کم شنوای تلفیقی از دانش آموزان مدارس باغچه بان بالاتر بود (p<0.05). توانایی هر سه گروه دانش آموز در درک واژه های متضاد به طور معنی داری بالاتر از درک واژه های مترادف بود (p=0.001). سرعت پردازش در گروه عادی از دو گروه کم شنوا به طور معنی داری بالاتر بود (p=0.001).نتیجه گیری: به نظر می رسد فراگیری این دو مقوله معناشناختی همچون سایر مهارت های زبانی تحت تاثیر سلامت شنوایی است. اختلاف بین دو گروه دانش آموز کم شنوا بیانگر این موضوع است که غنی بودن محیط آموزشی از محرک های کلامی و تعامل با کودکان عادی بر رشد جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان کم شنوا تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، آتوسا، و قربانی، علی. (1391). بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 21(2 (پیاپی 38))، 58-65. SID. https://sid.ir/paper/475685/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی آتوسا، قربانی علی. بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1391؛21(2 (پیاپی 38)):58-65. Available from: https://sid.ir/paper/475685/fa

    IEEE: کپی

    آتوسا ربیعی، و علی قربانی، “بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 21، no. 2 (پیاپی 38)، pp. 58–65، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/475685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button