مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه آمایه انتقال در کودکان مبتلا به اتیسم (عملکرد بالا) و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 20

کلیدواژه

اتیسم (عملکرد بالا)Q2

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر آمایه انتقال (Set Shifting) را که از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی در انجام تکالیف یادگیری و کنش های هوشی هستند, در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بررسی می کند. با توجه به اینکه این قابلیت ذهنی در تکالیف یادگیری و همچنین امور روزمره نقش کلیدی را ایفا می کند, ارزیابی این عنصر در جلسات توانبخشی و مدنظر قرار دادن آن در اهداف درمانی می تواند کمک شایانی در امر توانبخشی به خصوص کاردرمانی کودکان اتیسم باشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی, 30 کودک 6 تا 12 سال در دو گروه 15 نفره شامل کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 7.86 (انحراف استاندارد1.38 ) سال و گروه کودکان طبیعی با میانگین سنی 8 (انحراف استاندارد 1.68) سال بر اساس نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده ها از آزمون عصبی روان شناختی CANTAB (Cambridge neuropsychological test automated battery) و آزمون هوش وکسلر کودکان استفاده شد. داده ها نیز با آزمون t مستقل تحلیل شدند.یافته ها: کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا در آمایه انتقال, با گروه کودکان طبیعی تفاوت معناداری در مراحل انتهایی داشتند. مقایسه میانگین 2 حوزه: تعداد دفعات تلاش و تعداد خطاها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در مرحله 8 و 9 که انتقال به بعد خارجی است وجود دارد (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق به نظر می رسد که کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا در توانایی فراشناختی آمایه انتقال در مقایسه با کودکان طبیعی هم سن خود در غالب حوزه ها به صورت معناداری ضعیف ترند. این نتیجه گیری علیرغم ضعیف تر بودن قابل ملاحظه این کودکان در بسیاری از توانایی های فراشناختی دیگر همچون طرحریزی و مهارغالب در مقایسه با کودکان هم سن خود می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرویزی، فاطمه، لاجوردی، لاله، علیزاده زارعی، مهدی، و عشایری، حسن. (1390). مقایسه آمایه انتقال در کودکان مبتلا به اتیسم (عملکرد بالا) و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 5(4)، 15-20. SID. https://sid.ir/paper/475925/fa

    Vancouver: کپی

    پرویزی فاطمه، لاجوردی لاله، علیزاده زارعی مهدی، عشایری حسن. مقایسه آمایه انتقال در کودکان مبتلا به اتیسم (عملکرد بالا) و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1390؛5(4):15-20. Available from: https://sid.ir/paper/475925/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پرویزی، لاله لاجوردی، مهدی علیزاده زارعی، و حسن عشایری، “مقایسه آمایه انتقال در کودکان مبتلا به اتیسم (عملکرد بالا) و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 5، no. 4، pp. 15–20، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/475925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button