مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کفایت اجتماعی در کودکان پیش دبستانی 3-7 سال مبتلا به اختلال صرع در مقایسه با گروه شاهد

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: صرع یک اختلال مزمن عصبی است که بر توانایی های شناختی و رفتاری کودکان اثرگذار است, همچنین عوامل وابسته به صرع ممکن است در کسب کفایت اجتماعی در کودکان, تداخل نماید. هدف مطالعه حاضر, ارزیابی مشکلات رفتاری و شناختی و کفایت اجتماعی در کودکان مبتلا به صرع در مقایسه با کودکان سالم است.روش کار: در این مطالعه توصیفی, 30 کودک 3 تا 7 ساله مبتلا به صرع مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب اطفال بیمارستان قائم طی سال های 1388-1390 و 30 کودک سالم با خصوصیات جمعیت شناختی مشابه انتخاب شدند. کفایت اجتماعی, توانایی های شناختی و خصوصیات رفتاری کودک و اطلاعات جمعیت شناختی با پرسش نامه های مخصوص ارزیابی گردیدند. از آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین نمرات بین دو گروه استفاده شد.نتایج: طبق نمره گذاری آزمون توانایی ها و مشکلات و آزمون کانرز, مشکلات رفتاری و شناختی کودکان مبتلا به صرع در زیر گروه های علائم هیجانی, مشکلات سلوک, بیش فعالی- عدم توجه, معیار کلی مشکلات و نیز در زیرگروه بیش فعالی- تکانشگری, به طور معنی داری (p<0.05) بیشتر از گروه شاهد بود. بر اساس معیار بلوغ اجتماعی واینلند, کودکان مبتلا به صرع در مقایسه با کودکان سالم, نمرات کمتری کسب نمودند که البته این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود (P>0.05).نتیجه گیری: این مطالعه همسو با اکثر مطالعات قبلی نشان می دهد که کودکان مبتلا به صرع در مقایسه با گروه شاهد, مشکلات رفتاری بیشتری دارند و در خطر بالاتری برای عدم کسب بلوغ اجتماعی مطلوب می باشند. بنابراین انجام مداخلات آموزشی و روانشناختی برای حمایت از رشد و تکامل مطلوب روانی- اجتماعی این کودکان, ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی فر، عاطفه، محرری، فاطمه، اشرف زاده، فرح، و یاوری، فاطمه. (1392). ارزیابی کفایت اجتماعی در کودکان پیش دبستانی 3-7 سال مبتلا به اختلال صرع در مقایسه با گروه شاهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 56(1)، 7-14. SID. https://sid.ir/paper/486538/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی فر عاطفه، محرری فاطمه، اشرف زاده فرح، یاوری فاطمه. ارزیابی کفایت اجتماعی در کودکان پیش دبستانی 3-7 سال مبتلا به اختلال صرع در مقایسه با گروه شاهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1392؛56(1):7-14. Available from: https://sid.ir/paper/486538/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه سلطانی فر، فاطمه محرری، فرح اشرف زاده، و فاطمه یاوری، “ارزیابی کفایت اجتماعی در کودکان پیش دبستانی 3-7 سال مبتلا به اختلال صرع در مقایسه با گروه شاهد،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 56، no. 1، pp. 7–14، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button