مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 112

چکیده

 مقدمه و هدف: تحقیقات مختلف نشان دادند که افراد می توانند در یک محیط قاعده مند بدون توجه هوشیارانه یاد بگیرند. این نوع یادگیری, یادگیری پنهان, در مقابل نوع مرسوم یادگیری, یادگیری آشکار قرار دارد. هدف از این تحقیق, مقایسه تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر اکتساب و یادداری تکلیف زمانبندی پیش بین و قابلیت شناسایی خطا است.روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. تعداد 30 دانشجوی 23-25 ساله بطور داوطلب در تحقیق شرکت کردند که به طور تصادفی در 3 گروه آزمایشی قرار گرفتند. به گروه یادگیری آشکار درباره وجود توالی تکراری در بخش میانی (در بین دو بخش تصادفی) اطلاعاتی داده شد. گروه یادگیری پنهان بدون تکلیف ثانویه همین تکلیف را بدون آگاهی از وجود توالی تکراری در بخش میانی اجرا کردند. به گروه سوم (یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه) همزمان با اجرای تکلیف یک تکلیف ثانویه داده شد. آزمودنی ها پس از شرکت در پیش آزمون به مدت 3 روز و در هر روز 15 بلوک 18 کوششی را تمرین کردند و سپس در آزمون یادداری شرکت کردند. داده ها با روش تحلیل واریانس عاملی مرکب (3 گروه ´ 3 آزمون) تحلیل شد.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که در تمام گروه ها, بخش تکراری میانی نسبت به حداقل یکی از بخش های تصادفی تفاوت معنی داری دارد (p=0.0001). همچنین بین گروه ها در خطای مطلق تفاوت معنی داری وجود ندارد (p=0.393). با وجود این که آزمودنی ها در گروه های پنهان از وجود توالی های تکراری اطلاع نداشتند, اما به اندازه گروه آشکار یاد گرفتند. نتایج همچنین نشان می دهد که گروه آشکار در قابلیت شناسایی خطا نسبت به هر دو گروه پنهان به طور معنی داری بهتر عمل کرده است (p=0.004).بحث و نتیجه گیری: این نشان می دهد که تجربیات اجرای حرکتی, سطح یادگیری حرکتی فرد را افزایش می دهد, حتی وقتی که افراد از اجزاء تکلیف که باعث تغییر می شوند, بی اطلاع باشند. لذا بر طبق یادگیری پنهان افراد می توانند عملکردشان را به وسیله این فرض که آن ها بازنمایی های مبتنی بر نمونه را کسب کرده اند, درک کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدلی، بهروز، و رمضان زاده، حسام. (1394). تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، 11(22)، 105-112. SID. https://sid.ir/paper/486661/fa

    Vancouver: کپی

    عبدلی بهروز، رمضان زاده حسام. تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)[Internet]. 1394؛11(22):105-112. Available from: https://sid.ir/paper/486661/fa

    IEEE: کپی

    بهروز عبدلی، و حسام رمضان زاده، “تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه،” پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، vol. 11، no. 22، pp. 105–112، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button