مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف تحقیق حاضر, بررسی تاثیر سطوح مختلف بارشناختی بر تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار بود. به این منظور, 50 دانشجوی 25-23 ساله داوطلب شرکت در تحقیق, به طور تصادفی در 5 گروه آزمایشی قرار گرفتند. به گروه یادگیری آشکار درباره وجود توالی تکراری در بخش میانی اطلاعاتی داده شد. گروه یادگیری پنهان بدون تکلیف ثانویه همین تکلیف را بدون آگاهی از وجود توالی تکراری در بخش میانی اجرا کردند. به گروه های سوم تا پنجم (یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه) همزمان با اجرای تکلیف, یک تکلیف ثانویه با دشواری های متفاوت داده شد. در مرحله اکتساب هر بلوک تمرینی شامل 18 کوشش بود که 6 کوشش اول و 6 کوشش آخر به طور تصادفی ارائه می شد, اما کوشش های میانی, دارای ترتیب و توالی خاصی بود. آزمودنی ها پس از شرکت در پیش آزمون, به مدت 3 روز و در هر روز 15 بلوک 18 کوششی را تمرین کرده و سپس در آزمون یادداری, انتقال و مصاحبه شرکت کردند. داده ها به روش تحلیل واریانس عاملی مرکب تحلیل شد. نتایج نشان داد که در تمام گروه ها به جز گروه پنجم (گروه یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه دشوار) در آزمون های اکتساب, یادداری و انتقال, بین امتیازات بخش میانی تکراری با حداقل یکی از بخش های تصادفی, تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.05). همچنین تفاوت امتیازات این گروه ها در اکتساب, یادداری و انتقال نسبت به پیش آزمون معنی دار بود اما بین گروه ها (به غیر از گروه پنجم) از نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p<0.05). این نتیجه نشان می دهد که در گروه های پنهان, آزمودنی ها از توالی تکراری اطلاعی نداشتند, اما به اندازه گروه آشکار آموختند و می توان نتیجه گرفت که در تکالیف حرکتی پیچیده, یادگیری پنهان دست کم به اندازه یادگیری آشکار در عملکرد افراد موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدلی، بهروز، فارسی، علیرضا، و رمضان زاده، حسام. (1390). تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 3(9)، 29-44. SID. https://sid.ir/paper/232905/fa

    Vancouver: کپی

    عبدلی بهروز، فارسی علیرضا، رمضان زاده حسام. تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)[Internet]. 1390؛3(9):29-44. Available from: https://sid.ir/paper/232905/fa

    IEEE: کپی

    بهروز عبدلی، علیرضا فارسی، و حسام رمضان زاده، “تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار،” رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، vol. 3، no. 9، pp. 29–44، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232905/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button