مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه در مورد علایم و عوارض یائسگی

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف: شناخت عوارض یائسگی و راه های پیشگیری از آن ها, از ضروریات زندگی هر زنی است که این امر مهم از طریق آموزش بهداشت, عملی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه در مورد علایم و عوارض یائسگی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 100 زن 45 تا 60 ساله به طور تصادفی و مبتنی بر هدف انتخاب و پس از کسب رضایت وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل سه بخش اطلاعات فردی, سوالاتی جهت سنجش آگاهی و سوالات بررسی نگرش بود. برای تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده ها از روش اعتبار محتوایی و جهت تعیین پایایی ابزار از روش آزمون مجدد استفاده شد. ضریب همبستگی نتایج آگاهی 0.94 و نگرش 0.86 بود. ابتدا اطلاعات مربوط به آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه درباره علایم و عوارض یائسگی قبل از اجرای برنامه آموزشی, با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس برنامه آموزشی بر اساس بسته آموزشی معاونت سلامت تشکیل گردید. ارزشیابی به وسیله پرسشنامه در مرحله آزمون ثانویه پس از گذشت دو ماه از آموزش صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه, در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: بین میانگین آگاهی قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P<0.0001). قبل از آموزش آگاهی 11 درصد از افراد ضعیف, 88 درصد متوسط و فقط 1 درصد خوب بود. پس از آموزش آگاهی هیچ یک از افراد مورد پژوهش ضعیف نبود؛ آگاهی 73 درصد متوسط و 27 درصد خوب بود. بین نحوه نگرش قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P<0.0001). قبل از آموزش نگرش 7 درصد از افراد منفی و 59 درصد مثبت بود؛ پس از آموزش نگرش 80 درصد مثبت بود.نتیجه گیری: آموزش زنان یائسه سبب ارتقای سطح آگاهی, تغییر نحوه نگرش آنان درباره یائسگی می شود. بنابراین اجرای برنامه های آموزشی بهترین راه تقویت بنیه علمی, تغییر در نگرش و رفتار و توانمندسازی افراد است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرپور، مریم، و سفیدی، فاطمه. (1392). بررسی اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه در مورد علایم و عوارض یائسگی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 21(84)، 92-101. SID. https://sid.ir/paper/490411/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرپور مریم، سفیدی فاطمه. بررسی اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه در مورد علایم و عوارض یائسگی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1392؛21(84):92-101. Available from: https://sid.ir/paper/490411/fa

    IEEE: کپی

    مریم طاهرپور، و فاطمه سفیدی، “بررسی اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی و نحوه نگرش زنان یائسه در مورد علایم و عوارض یائسگی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 21، no. 84، pp. 92–101، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/490411/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button