مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به آموزش چند فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 252

چکیده

 آموزش چندفرهنگی, به عنوان یکی از ضرورت های مهم تعلیمی و تربیتی در عصر حاضر, سازکاری است که در صدد ایجاد تعامل, تفاهم و تبادل بین فرهنگی است؛ به طوری که افراد دارای فرهنگ های متفاوت, با کمترین تنش, امکان همزیستی مسالمت آمیز پیدا کنند. در این راستا, هدف اصلی پژوهش حاضر, بررسی و تحلیل محتوای ادبیات فارسی دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی بر اساس مولفه های آموزش چند فرهنگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتاب های فارسی دوره اول متوسطه و فارسی (بخوانیم) دوره ابتدایی چاپ شده در سال تحصیلی 93-92 بودند که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدودیت جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر شده, کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. روش تحلیل محتوای تحقیق حاضر, آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن (پاراگراف), تصویرها و فعالیت ها (جمله) بوده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که از مجموع 4112 واحد ضبط شمارش شده در کتاب های درسی مزبور در دوره اول متوسطه و ابتدایی, تنها 375 مورد فراوانی (کمتر از 9 درصد) در رابطه با مفاهیم و مولفه  های آموزش چند فرهنگی وجود دارد که از این میزان بیشترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت در همه واحد ضبط شمارش شده, به مولفه های انعکاس تنوع قومی, مذهبی و محیطی و تحکیم وحدت و همبستگی ملی و تقریب مذاهب و کمترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت به بعد توزیع برابر منابع و فرصت های تعلیمی و تربیتی داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدلی سلطان احمدی، جواد، نادری، عزت اله، شریعتمداری، علی، و سیف نراقی، مریم. (1395). نگاهی به آموزش چند فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 13(32)، 235-252. SID. https://sid.ir/paper/491941/fa

    Vancouver: کپی

    عبدلی سلطان احمدی جواد، نادری عزت اله، شریعتمداری علی، سیف نراقی مریم. نگاهی به آموزش چند فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1395؛13(32):235-252. Available from: https://sid.ir/paper/491941/fa

    IEEE: کپی

    جواد عبدلی سلطان احمدی، عزت اله نادری، علی شریعتمداری، و مریم سیف نراقی، “نگاهی به آموزش چند فرهنگی در کتاب های ادبیات فارسی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 13، no. 32، pp. 235–252، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/491941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button