مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه: یکی از ویتامین های ضروری برای زنان در سنین باروری به خصوص دوران قبل از بارداری و طی این دوران, اسید فولیک است.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای طی سال های 86-1385 بر روی 126 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های بهداشتی قزوین انجام شد. این مراکز و پایگاه ها به روش نمونه گیری خوشه ای و افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه و ابزار آن پرسش نامه بود. جهت بررسی اعتبار علمی پرسش نامه از روش اعتبار محتوا و برای بررسی اعتماد علمی آن از آزمون مجدد استفاده شد. این پژوهش در دو مرحله انجام و بعد از تکمیل پرسش نامه هریک از افراد در یک جلسه آموزشی چهره به چهره به مدت 15 دقیقه شرکت کردند و دو هفته بعد همان پرسش نامه را تکمیل نمودند. داده ها با آزمون های آماری تی, مجذور کای و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: قبل از آموزش 4%, 57.1% و 38.9% زنان باردار به ترتیب آگاهی خوب, متوسط و ضعیف داشتند که بعد از آموزش به 57.1%, 40.5% و 2.4% تغییر یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.000>p) قبل از آموزش 84.1% زنان باردار مکمل اسید فولیـک را مصـرف می کردند که بعد از آمـوزش به 96% افزایش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.003 =p).نتیجه گیری: مطابق با یافته های پژوهش, برای افزایـش میزان آگاهی از اسید فولیـک و فواید آن توسط زنان در سنین باروری به خـصوص زنان باردار, آموزش توسط ماماها, پزشکان و کارکنان بهداشت خانواده ضروری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صفدری، زینت، و قدسی، فاطمه. (1387). تاثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 12(3 (پیاپی 48))، 32-37. SID. https://sid.ir/paper/49246/fa

Vancouver: کپی

صفدری زینت، قدسی فاطمه. تاثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1387؛12(3 (پیاپی 48)):32-37. Available from: https://sid.ir/paper/49246/fa

IEEE: کپی

زینت صفدری، و فاطمه قدسی، “تاثیر آموزش بر میزان آگاهی از نقش مکمل اسید فولیک و مصرف آن در زنان باردار،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 12، no. 3 (پیاپی 48)، pp. 32–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49246/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button