مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف: مدل سرآمدی (European foundation for quality management) EFQM به عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان ها, نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد. سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران نیز با توجه به جایگاه و نوع وظایف و خدماتی که ارائه می دهد, از این منظر نیازمند بررسی همه جانبه علمی است. بدین لحاظ, هدف پژوهش حاضر سنجش سرآمدی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با استفاده از دو رویکرد تلفیقی مدل تعالی EFQM است.روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی, توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری, تمامی مدیران رده میانی و رده بالای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه استاندارد 90 سوالی, متناسب با شرایط سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه کارگاه (اجماع نظر) بوده است. داده های جمع آوری شده با توجه به اهداف, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان می دهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بعد رهبری, 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بعد خط مشی و استراتژی, 34 از مجموع80 امتیاز؛ در بعد کارکنان, 52 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد شراکت ها و منابع, 62 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد فرآیندها, 41 از مجموع 140 امتیاز؛ در بعد نتایج کاربر/ مشتری, 80 از مجموع 200 امتیاز؛ در بعد نتایج کارکنان, 40 از مجموع 90 امتیاز, در بعد نتایج جامعه, 31 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بعد نتایج کلیدی عملکرد, 96 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام باتوجه به سرجمع امتیازهای داده شده به 9 معیار اصلی مدل سرآمدی, امتیاز سازمان اسناد و کتابخانه ملی 492 از 1000 امتیاز به دست آمد.نتیجه گیری: برآیند یافته های حاصل از دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه (اجماع) در این پژوهش, مشخص می کند که معیارهای خط مشی و استراتژی, شراکت ها و منابع, منابع انسانی و رهبری به ترتیب از نقاط قوت سازمان به شمار می آیند و معیارهای فرآیندها, نتایج مشتری/ کاربر, نتایج منابع انسانی, نتایج جامعه, و نتایج کلیدی عملکرد نیز به ترتیب از حوزه های نیازمند بهبود سازمان به شمار می روند. بر این اساس, همان طور که نقاط قوت و حوزه های نیازمند بهبود حاصل از یافته های آمارهای توصیفی پرسشنامه و کارگاه (اجماع) نشان می دهند, می توان گفت یافته های آماره های توصیفی پرسشنامه, این نقاط را به طور کلی و نتایج کارگاه را به طور جزئی مشخص می کنند. بنابراین, این پژوهش مناسب بودن به کارگیری همزمان دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه را برای سازمان های ایرانی به ویژه کتابخانه ها تایید می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، الهه، و نشاط، نرگس. (1391). استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی, مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، -(89)، 38-56. SID. https://sid.ir/paper/496993/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده الهه، نشاط نرگس. استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی, مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1391؛-(89):38-56. Available from: https://sid.ir/paper/496993/fa

    IEEE: کپی

    الهه حسن زاده، و نرگس نشاط، “استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی, مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. -، no. 89، pp. 38–56، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button