مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,222
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر اریتروپویتین بر یادگیری و حافظه در رات های آلزایمری شده پس از تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های طرفی مغز

صفحات

 صفحه شروع 1407 | صفحه پایان 1415

چکیده

 مقدمه: با توجه به شیوع بیماری آلزایمر و اختلالات شدید یادگیری و حافظه در این بیماری و همچنین این که به تازگی مشخص شده است که اریتروپویتین (EPO) موجب بهبود عملکردهای شناختی می گردد و دارای اثرات نروپروتکتیو بارزی است, هدف این مطالعه بررسی اثر EPO بر یادگیری و حافظه در رات پس از آلزایمری کردن آن ها با تزریق استرپتوزوتوسین (STZ) به داخل بطن های طرفی مغز بود.روش ها: جهت ایجاد مدل آلزایمری در رات ها داروی استرپتوزوتوسین به درون بطن های طرفی مغز تزریق گردید و دو هفته بعد جهت تایید القای اختلال یادگیری و حافظه, رات ها تحت آزمون یادگیری اجتنابی غیرفعال قرار گرفتند و سپس به مدت دو هفته اریتروپویتین به صورت یک روز در میان با دوز 5000 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به آن ها تزریق شد و سپس به طور مجدد تحت مطالعه رفتاری قرار گرفتند.یافته ها: تزریق داخل بطن های مغزی استرپتوزوتوسین موجب کاهش شدید تاخیر زمانی برای اولین ورود به اتاق تاریک در رات ها شد و تفاوت معنی داری میان گروه های شم و استرپتوزوتوسین وجود داشت. هر چند اریتروپویتین تاثیر معنی داری بر تاخیر زمانی برای اولین ورود به اتاق تاریک در گروه شم نداشت, ولی از آسیب های ناشی از تزریق داخل بطن های مغزی استرپتوزوتوسین جلوگیری کرد, به طوری که این شاخص افزایش معنی داری در گروه استرپتوزوتوسین- اریتروپویتین نسبت به گروه استرپتوزوتوسین داشت. بین گروه استرپتوزوتوسین- اریتروپویتین و گروه شم تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: این نتایج پیشنهاد کننده این موضوع است که ممکن است کاربرد اریتروپویتین بتواند به صورت چشم گیری در بهبود آسیب های یادگیری و حافظه در بیماری آلزایمر, موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رییسی، پرهام، عرب پور، زهره، شبرنگ، مولود، رشیدی، بهمن، علایی، حجت اله، شریفی، محمدرضا، سلامی، محمود، و حمیدی، غلامعلی. (1390). اثر اریتروپویتین بر یادگیری و حافظه در رات های آلزایمری شده پس از تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های طرفی مغز. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29(159)، 1407-1415. SID. https://sid.ir/paper/49734/fa

    Vancouver: کپی

    رییسی پرهام، عرب پور زهره، شبرنگ مولود، رشیدی بهمن، علایی حجت اله، شریفی محمدرضا، سلامی محمود، حمیدی غلامعلی. اثر اریتروپویتین بر یادگیری و حافظه در رات های آلزایمری شده پس از تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های طرفی مغز. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1390؛29(159):1407-1415. Available from: https://sid.ir/paper/49734/fa

    IEEE: کپی

    پرهام رییسی، زهره عرب پور، مولود شبرنگ، بهمن رشیدی، حجت اله علایی، محمدرضا شریفی، محمود سلامی، و غلامعلی حمیدی، “اثر اریتروپویتین بر یادگیری و حافظه در رات های آلزایمری شده پس از تزریق استرپتوزوتوسین به داخل بطن های طرفی مغز،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 29، no. 159، pp. 1407–1415، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49734/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا