مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمانهای توام (دارویی- غیردارویی) بر وسواس کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: اختلال وسواس جبری, اعمال یا افکار تکراری, ناراحت کننده و غیر قابل کنترل است که باعث مداخله در زندگی و تحصیل شده و موجب اتلاف وقت می شود. وسواس معمولا در کودکی آغاز و به بزرگسالی کشیده می شود. این مطالعه به منظور مقایسه اثرات درمانی دو روش دارودرمانی و درمان توام دارودرمانی و رفتار درمانی شناختی بر اختلال وسواس جبری طراحی شده است تا با درمان موثر وسواس کودکی از زمان بیماری پیشگیری کنیم.مواد و روشها: مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی جمعیت نمونه از بین کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس جبری انجام شد (n=25). ابزار مطالعه شامل مصاحبه بالینی با کودک و نوجوان پرسشنامه ای جهت بررسی برخی ویژگیهای فردی و بیماری و تکمیل پرسشنامه های اختصاصی وسواس (مادزلی ویل براون) بود. کلیه افراد نمونه تحت درمان باکلومی پرامین با دوز موثر قرار می گرفتند. نیمی از افراد نمونه علاوه بر دارو تحت حداقل 4 جلسه هفتگی درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند. اطلاعات مورد تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج: میانگین نمرات پرسشنامه یل براون در روش درمان توام در قبل و بعد درمان به ترتیب 6.08± 32.6 و 8.39 ±2.9(Mean+SD)  بود(P=0.0001) . میانگین نمرات این پرسشنامه در روش درمان دارویی در قبل و بعد درمان به ترتیب 4.57± 32.3 و 12.66± 17.1 بود (P=0.001). میانگین نمرات پرسشنامه مادزلی نیز در روش درمان توام در قبل و بعد درمان به ترتیب 6.08± 8.9 و 0.29± 3.6 بود که تفاوت معنی دار آماری را نشان می دهد (P=0.0001). میانگین نمرات پرسشنامه مادزلی در روش درمان دارویی در قبل و بعد درمان به ترتیب 3.86 ±7.3 و 2.94± 3.2 بود (P=0.008). بر اساس نتایج مطالعه, درمان توام از لحاظ بالینی موثر بود.بحث: جهت درمان موثرتر کودکان و نوجوانان مبتلا به وسواس هر دو روش به کار گرفته شود. شناخت گروههای آسیب پذیر, تشخیص زودرس بیماری و برنامه های آموزش خانواده جهت پیشگیری از شکل گیری اختلال وسواسی جبری پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آرمان، سرور، و بدیعی، مهناز. (1381). مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمانهای توام (دارویی- غیردارویی) بر وسواس کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 20(67)، 40-45. SID. https://sid.ir/paper/49994/fa

    Vancouver: کپی

    آرمان سرور، بدیعی مهناز. مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمانهای توام (دارویی- غیردارویی) بر وسواس کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی کودکان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1381؛20(67):40-45. Available from: https://sid.ir/paper/49994/fa

    IEEE: کپی

    سرور آرمان، و مهناز بدیعی، “مقایسه اثربخشی دارودرمانی و درمانهای توام (دارویی- غیردارویی) بر وسواس کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی کودکان،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 20، no. 67، pp. 40–45، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button