مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 81

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران, به منظور مشخص کردن میزان توجه آن به پرورش مهارت های سواد اطلاعاتی در دانش آموزان و ارائه پیشنهادات مناسب است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات ارزشیابی است و به تحلیل محتوا که نوعی ویژه از مطالعات ارزشیابی است می پردازد و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی بهره گرفته شده است. جهت بررسی سوال های پژوهش, سیاهه ای از مولفه های سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس مطالعه پیشینه موضوع و استفاده ازنظر متخصصان تهیه گردیده است که پنج مهارت اصلی سواد اطلاعاتی شامل: مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات, جمع آوری اطلاعات, درک, درو نسازی و ثبت اطلاعات, کاربرد صحیح اطلاعات, درک مسائل اخلاقی, حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را توسط 29 نشانگر می سنجد. نتایج نشان داد که: از مجموع مضامین مرتبط با مهارت های سواد اطلاعاتی, مهارت تشخیص نیاز به اطلاعات با 30 فراوانی, 32.97 درصد را به خود اختصاص داده و در بالاترین رتبه قرارگرفته است و مهارت درک مسائل اخلاقی, حقوقی و اجتماعی با 1 فراوانی, 1.1 درصد را به خود اختصاص داده و در پایین ترین رتبه قرار دارد. دیگر مولفه های سواد اطلاعاتی شامل, مهارت جمع آوری اطلاعات, مهارت درک, درونسازی و ثبت اطلاعات و مهارت کاربرد صحیح اطلاعات به ترتیب 13.19, 23.07, 29.67 درصد را به خود اختصاص داده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرب هاشمی، ملیحه، سیف نراقی، مریم، و نادری، عزت اله. (1395). بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. تفکر و کودک، 7(1)، 55-81. SID. https://sid.ir/paper/502858/fa

    Vancouver: کپی

    عرب هاشمی ملیحه، سیف نراقی مریم، نادری عزت اله. بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. تفکر و کودک[Internet]. 1395؛7(1):55-81. Available from: https://sid.ir/paper/502858/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه عرب هاشمی، مریم سیف نراقی، و عزت اله نادری، “بررسی میزان توجه به مهارت های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران،” تفکر و کودک، vol. 7، no. 1، pp. 55–81، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/502858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button