مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: وجود تفکر انتقادی در سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل یادگیری مادام العمر و به روز بودن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پرستاری, مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان انجام شد.روش کار: این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته رشته های رادیولوژی, پرستاری, علوم آزمایشگاهی, مامایی, هوشبری و اتاق عمل دانشکده پرستاری, مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبتی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی, استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی مطابق با استانداردهای انجمن کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشی ایالات متحده(ACRL) و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST-B) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری Sample T-Test,One Way ANOVA و Pearson انجام و سطح معنی داری p<0.05 درنظر گرفته شد.یافته ها: میانگین کلی تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی به ترتیب 22.78±9.5 و 24.53±7.054 بود که به ترتیب در گروه اتاق عمل و مامایی بیشتر از سایرین مشاهده شد. میانگین نمره سواد اطلاعاتی نمونه های مورد پژوهش از رشته های مختلف کارشناسی پرستاری, مامایی و پیراپزشکی اختلاف معنی داری داشت(P=0.001). اگرچه بین میانگین کلی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی رابطه ای یافت نشد(P=0.093) اما سواد اطلاعاتی در حیطه های دسترسی موثر و کارآمدتر, توانایی نقد ارزیابانه اطلاعات و مآخذ و تلفیق با مبنای دانش و نظام ارزشی خود و توانایی درک, دسترسی و استفاده بر اساس اصول اخلاقی و قانونی با حیطه های تفکر انتقادی رابطه ی معنی داری داشتند (P<0.05).نتیجه گیری: نمره سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در واحدهای تحت پژوهش ضعیف ارزیابی می شود. لذا با توجه به اهمیت دو مقوله تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت حرفه ای ضرورت دارد متصدیان و سیاست گذاران حوزه آموزشی به نحوی بر آموزش آن تاکید ورزند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یکتای کوشالی، محمدحسین، رمضانی، ابوذر، پورنجفی، ساناز، و اسماعیل پوربندبنی، محمد. (1396). بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. آموزش پرستاری، 6(5 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/238293/fa

    Vancouver: کپی

    یکتای کوشالی محمدحسین، رمضانی ابوذر، پورنجفی ساناز، اسماعیل پوربندبنی محمد. بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. آموزش پرستاری[Internet]. 1396؛6(5 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/238293/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین یکتای کوشالی، ابوذر رمضانی، ساناز پورنجفی، و محمد اسماعیل پوربندبنی، “بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی،” آموزش پرستاری، vol. 6، no. 5 ، pp. 1–8، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button