مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی چند منظوره بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار با پیگیری 3، 6، 12 و 18 ماه

صفحات

 صفحه شروع 202 | صفحه پایان 214

کلیدواژه

(Short Form Health Survey (SF-36Q3
(Ronald-Morris Disability (RDQQ3
(Back Pain Disability Scale (QDSQ3

چکیده

 مقدمه: کمردرد مزمن از جمله شایع ترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا و ایران است که دارای تبعات زیادی از جمله کاهش عملکرد جسمی , روانی و اجتماعی است. تاکنون مداخلات زیادی برای درمان کمردرد مزمن تدوین شده است که از جمله آنها برنامه آموزشی چند منظوره کمردرد است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر این برنامه بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن بعد از گذشت هجده ماه است.روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار ابتدا تعداد 197 نفر از افراد مبتلا به کمردرد مزمن مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی که واجد شرایط مطالعه بودند به طور تصادفی در یکی از دو گروه مداخله یعنی گروه برنامه آموزشی چند منظوره (94 نفر) و یا گروه شاهد یعنی گروه دارودرمانی (103 نفر) قرار گرفتند. گروه شاهد تحت نظر پزشک و رژیم دارویی بودند ولی گروه مداخله علاوه بر رژیم دارویی تحت مداخله برنامه آموزشی چند منظوره نیز بودند. پیگیری افراد مورد مطالعه در دو گروه دارودرمانی (88 نفر) و گروه برنامه آموزشی چند منظوره (84 نفر) تا هجده ماه ادامه یافت. بعد از گذشت این مدت داده های دو گروه از طریق پرسشنامه هایShort Form Health Survey (SF-36) ,Ronald–Morris Disability (RDQ)  و Back Pain Disability Scale (QDS) جمع آوری و در پنج مرحله صفر, سه, شش, دوازده و هجده ماه از طریق آزمون های Repeated measure ANOVA و Student t-test تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: با وجود یکسان بودن دو گروه در بدو مطالعه, نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد افراد گروه مداخله در طی 18 ماه از گروه شاهد از نظر تمام مقیاس های کیفیت زندگی وضعیت بهتری داشتند و این تفاوت در تمامی ابعاد معنی دار بود. همچنین این مطالعه نشان داد گروه برنامه آموزشی چند منظوره از گروه دیگر در طی زمان, از حیث دو مقیاس QDS و RDQ به طور معنی داری برتر بوده است.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه برنامه آموزشی چند منظوره می تواند تا 18 ماه در ارتقای هشت بعد کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی افراد مبتلا به کمردرد مزمن موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طوافیان، صدیقه السادات، جمشیدی، احمدرضا، و محمد، کاظم. (1390). تاثیر برنامه آموزشی چند منظوره بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه‌ کارآزمایی بالینی شاهددار با پیگیری 3, 6, 12 و 18 ماه. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29(130)، 202-214. SID. https://sid.ir/paper/50307/fa

    Vancouver: کپی

    طوافیان صدیقه السادات، جمشیدی احمدرضا، محمد کاظم. تاثیر برنامه آموزشی چند منظوره بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه‌ کارآزمایی بالینی شاهددار با پیگیری 3, 6, 12 و 18 ماه. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1390؛29(130):202-214. Available from: https://sid.ir/paper/50307/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه السادات طوافیان، احمدرضا جمشیدی، و کاظم محمد، “تاثیر برنامه آموزشی چند منظوره بر کیفیت زندگی و توانایی جسمی افراد مبتلا به کمردرد مزمن: مطالعه‌ کارآزمایی بالینی شاهددار با پیگیری 3, 6, 12 و 18 ماه،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 29، no. 130، pp. 202–214، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50307/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button