مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

420
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انگیزه ها و شیوه های دشوارسازی در سروده های علی معلم دامغانی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 59

چکیده

 دشوارسازی (difficult making) یکی از هنرسازه ها (device) یا شگردهای رایج در ادبیات است که در شعر علی معلم دامغانی بسیار برجسته شده و در جایگاه وجه غالب نشسته است, یعنی عنصر تعیین کننده ای که بر عمده مسائل زبانی, بلاغی و محتوایی شعر او سایه انداخته است.در شعر انقلاب, معلم از برترین مصادیق دشوار گویی است که شعرش در عین دشواری, با اقبال و شهرت نسبی مواجه شده است. این امر باعث شده که شعر معلم بارها مورد توجه محققان قرار بگیرد و از دیگر سو, شعرا رغبت یا توانایی تقلید شیوه او را نداشته باشند و شیوه او به جریان شعری تبدیل نشود.در جستار حاضر شیوه های دشوارسازی معلم در حوزه این علوم ادبی بررسی میشود: دستور زبان (سطح صرفی و سطح نحوی), معانی (تغییر بافتار و ایجاز), بیان (دورخیالی و کنایه), بدیع معنوی (بینامتنیت: تضمین, تلمیح و اشاره).غیر از اسباب و راهکارهای دشوارسازی, انگیزه های دشوارزبانی نیز بررسی شده اند. شواهد نشان میدهند که میل به تمایز و تشخص زبانی و در پاره ای موارد عدم درک عمیق و درازمدت از محتوای به نظم درآمده, اصلیترین انگیزه های دشوارزبانی معلم باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیات، رضا. (1396). انگیزه ها و شیوه های دشوارسازی در سروده های علی معلم دامغانی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 10(2 (پی در پی 36) )، 39-59. SID. https://sid.ir/paper/504941/fa

    Vancouver: کپی

    بیات رضا. انگیزه ها و شیوه های دشوارسازی در سروده های علی معلم دامغانی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1396؛10(2 (پی در پی 36) ):39-59. Available from: https://sid.ir/paper/504941/fa

    IEEE: کپی

    رضا بیات، “انگیزه ها و شیوه های دشوارسازی در سروده های علی معلم دامغانی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 10، no. 2 (پی در پی 36) ، pp. 39–59، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button