مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,222
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی مداخله آموزشی روان شناختی ذهن آگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر, مداخله آموزشی ذهن آگاهی به عنوان مداخله آموزشی ای برای کاهش اختلالات روان شناختی استفاده شده توسط پژوهشگران و روان شناسان بالینی در حوزه بزرگسالان و نوجوانان در ایران و کودکان در کشورهای دیگر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این مداخله آموزشی با تمریناتی ویژه کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان ایرانی انجام گرفته است.روش بررسی: جامعه آماری پژوهش, شامل دانش آموزان دبستانی (کودکان 9 تا 12 ساله) ایرانی در سال 94 بود. به همین منظور, به شیوه نمونه گیری در دسترس, 234 کودک از دو استان تهران و مرکزی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی به مدت 9 هفته (8 جلسه) بر روی کودکان گروه آزمایشی صورت گرفت. طرح پژوهش, شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و ابزار سنجش متغیر وابسته پرسشنامه اضطراب آزمون (TAI) بود. داده های به دست آمده با روش آماری آزمون تحلیل کوواریانس و نیز آزمون t تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی ذهن آگاهی کودکان منجر به کاهش نمره اضطراب آزمون کودکان گروه مداخله آموزشی در مقایسه با گروه گواه شد (F=10.645, p<0.001)نتیجه گیری: مداخله آموزشی ذهن آگاهی با افزایش مهارت های ذهن آگاهانه کودک می تواند اضطراب آزمون در کودکان دبستانی را کاهش داده و بنابراین به کارگیری آن به عنوان ابزاری برای کاهش اضطراب آزمون به روان شناسان, معلمان و پژوهشگران حیطه کودک معرفی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وصالی محمود، روشنک، احدی، حسن، کجباف، محمدباقر، و نشاط دوست، حمیدطاهر. (1396). بررسی اثربخشی مداخله آموزشی روان شناختی ذهن آگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/505681/fa

    Vancouver: کپی

    وصالی محمود روشنک، احدی حسن، کجباف محمدباقر، نشاط دوست حمیدطاهر. بررسی اثربخشی مداخله آموزشی روان شناختی ذهن آگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/505681/fa

    IEEE: کپی

    روشنک وصالی محمود، حسن احدی، محمدباقر کجباف، و حمیدطاهر نشاط دوست، “بررسی اثربخشی مداخله آموزشی روان شناختی ذهن آگاهی کودکان بر کاهش اضطراب آزمون کودکان دبستانی ایرانی،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505681/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button