مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

97
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: نقش مهم هوش اخلاقی در تغییر نگرش افراد نسبت به رفتارهای مختلف و توجه به اهمیت این متغیر در مشاغل مختلف و به ویژه در حرفه پزشکی به دلیل تماس دائمی و مستقیم با مراجعان انسانی ضروری به نظر می رسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر اردبیل انجام شده است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی صورت گرفت. جامعه آماری این مطالعه کلیه پزشکان و بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان های شهر اردبیل بودند که تعداد 56 پزشک شاغل در 4 بیمارستان آموزشی شهر و 392 بیماران متناظر آن ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های این مطالعه از پرسشنامه هوش اخلاقی Lennik & Kiel (2005 م. ) و مقیاس رضایتمندی بیماران سلامی و سموعی (1390 ش. ) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی, توسط نرم افزار آماری SPSS 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین هوش اخلاقی پزشکان و رضایتمندی بیماران وجود دارد (528/0=r, 001/0=p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش اخلاقی پزشکان می تواند 6/26 درصد از رضایتمندی بیماران را پیش بینی کند (001/0p<). ملاحظات اخلاقی: در فرایند اجرای این تحقیق کلیه ملاحظات اخلاقی مربوط به مطالعات انسانی مانند کسب رضایت آگاهانه و توضیح در مورد محرمانه ماندن مشخصات شرکت کنندگان در پژوهش رعایت گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتیجه حاصل از تحقیق حاضر می توان گفت که هوش اخلاقی پزشکان عاملی مهم در رضایت مراجعان از خدمات درمانی دریافتی است, لذا پیشنهاد می شود تا در دوره های آموزشی پزشکان از آموزش مهارت هایی مانند آموزش نحوه برقراری ارتباط, همدلی, مسؤولیت پذیری و شفقت درمانی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیداحدی، سیدمیلاد، مولایی، بهنام، اعیادی، نادر، مولوی، پرویز، و ندرمحمدی، مهریار. (1399). نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران. اخلاق پزشکی، 14(45 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/505844/fa

    Vancouver: کپی

    سیداحدی سیدمیلاد، مولایی بهنام، اعیادی نادر، مولوی پرویز، ندرمحمدی مهریار. نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران. اخلاق پزشکی[Internet]. 1399؛14(45 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/505844/fa

    IEEE: کپی

    سیدمیلاد سیداحدی، بهنام مولایی، نادر اعیادی، پرویز مولوی، و مهریار ندرمحمدی، “نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران،” اخلاق پزشکی، vol. 14، no. 45 ، pp. 00–00، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505844/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button