مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

218
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایتی نو از «ارزشیابی» در عرصه آموزش براساس مبانی هرمنوتیک فلسفی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 102

چکیده

 هدف این پژوهش ارائه روایتی نو از ارزشیابی بر اساس هرمنوتیک فلسفی است. روش پژوهش, ﻧﻈﺮﻳﻪی ﺑﻨﻴﺎدی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ روﻳﻜﺮد اﺳﺘﻘﺮاﻳﻲ اﺳﺖ. منبع جمع آوری داده ها, مصاحبه از اساتیدی هست که در ارتباط با «هرمنوتیک و ارزشیابی», اثر علمی دارند. از آنجایی که در روش پژوهش بنیادی تعداد نمونه, منوط به اشباع نظری است, پژوهش بعد از کدگذاری و تعیین درون مایه ها, در مصاحبه پانزدهم, به اشباع نظری رسید. در فرایند تحلیل داده ها ابتدا کدگذاری, بعد یافتن وجوه مشترک ایده ها, و سرانجام استنتاج درون مایه های فرعی و اصلی و نهایتا جمع بندی صورت گرفت. تحلیل داده ها, منجر به استخراج یک درون مایه ی (تم) اصلی و هشت درون مایه ی فرعی شد. درون مایه ی اصلی,ارزشیابی بعنوان توانمندی فرد در امر قضاوت است, و درون مایه های فرعی, شامل انسجام همراه با تامل, اشتراک در داوری, خود ارزیابی, توجه به سوالات حقیقی و مجازی, تولید بجای بازتولید محتوای آموزشی, بازخورد و قیاس نکردن افراد در ارزشیابی می باشد. با تامل در درون مایه ها, می توان اذعان داشت, ارزشیابی نه صرفا ابزاری برای سنجش میزان توفیق فرد در یک عرصه, بلکه توانمندسازی در امر قضاوت نیز است؛ این توانمندی یک معیار مهم در تشخیص فرد فرهیخته از دیگران قلمداد می شود. یعنی توان قضاوت, یک هدف آموزشی است, و درون مایه های فرعی, خرده اهداف آموزش و مکمل هدف اصلی محسوب می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خنجرخانی، مسعود، و مرعشی، سیدمنصور. (1394). روایتی نو از «ارزشیابی» در عرصه آموزش براساس مبانی هرمنوتیک فلسفی. آموزش در علوم انتظامی، 3(11 )، 81-102. SID. https://sid.ir/paper/506575/fa

    Vancouver: کپی

    خنجرخانی مسعود، مرعشی سیدمنصور. روایتی نو از «ارزشیابی» در عرصه آموزش براساس مبانی هرمنوتیک فلسفی. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1394؛3(11 ):81-102. Available from: https://sid.ir/paper/506575/fa

    IEEE: کپی

    مسعود خنجرخانی، و سیدمنصور مرعشی، “روایتی نو از «ارزشیابی» در عرصه آموزش براساس مبانی هرمنوتیک فلسفی،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 3، no. 11 ، pp. 81–102، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506575/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button