مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8,990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی مداخلات آموزش روان شناختی تعدیل شده بر کاهش فشار تحمیلی و ارتقا کیفیت زندگی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک

صفحات

 صفحه شروع 563 | صفحه پایان 574

چکیده

 مقدمه: اختلال دو قطبی از اختلالات شایع روانپزشکی می باشد. همانند بسیاری از بیماری های جسمی و روانی, خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی فشارهای زیادی را متحمل شده, کیفیت زندگی آنان افت می نماید. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخلات آموزشی روان شناختی بر فشار تحمیلی بر خانواده و کیفیت زندگی خانواده های این بیماران طراحی شده است.روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 48 خانواده, شامل گروه مداخله و شاهد دارای بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک انجام گرفت. برای یک عضو خانواده که نقش کلیدی در خانواده داشت, پرسشنامه فشار تحمیلی بر خانواده و کیفیت زندگی در زمان های بدو ورود, 3 ماه و 6 ماه تکمیل گردید. متغیرهای دموگرافیک مشتمل بر سن, جنس, نسبت با بیمار, تعداد ساعات تماس فرد با بیمار و مدت شروع بیماری جمع آوری شد.یافته ها: در این مطالعه, 30 زن و 18 مرد از بستگان افراد مبتلا به اختلالات دو قطبی نوع یک بررسی شدند. بیشترین تعداد بستگان بیمار را همسران و مادران آنان شامل می شد. میانگین سنی شرکت کنندگان 42.04±10.72 بود. میانگین نمره فشار تحمیلی بر خانواده دو گروه در هیچکدام از سه مقطع زمانی بدو مداخله, سه ماه پس از شروع مداخله و شش ماه پس از شروع مداخله تفاوت معنی داری نداشت. اما کیفیت زندگی در گروه مورد مداخله در شش ماه پس از شروع مداخله آموزشی به طور معنی داری افزایش یافته بود.نتیجه گیری: مداخله آموزشی عاملی تاثیرگذار در کیفیت زندگی بر خانواده بود و می توان از آن به عنوان ابزاری جهت بهبود وضعیت روانی خانواده بیماران روانی بهره گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمرانی فرد، ویکتوریا، اسماعیلی نژاد، یوسف، مراثی، محمدرضا، و داورپناه جزی، امیرحسین. (1388). اثر بخشی مداخلات آموزش روان شناختی تعدیل شده بر کاهش فشار تحمیلی و ارتقا کیفیت زندگی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27(100)، 563-574. SID. https://sid.ir/paper/50883/fa

    Vancouver: کپی

    عمرانی فرد ویکتوریا، اسماعیلی نژاد یوسف، مراثی محمدرضا، داورپناه جزی امیرحسین. اثر بخشی مداخلات آموزش روان شناختی تعدیل شده بر کاهش فشار تحمیلی و ارتقا کیفیت زندگی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1388؛27(100):563-574. Available from: https://sid.ir/paper/50883/fa

    IEEE: کپی

    ویکتوریا عمرانی فرد، یوسف اسماعیلی نژاد، محمدرضا مراثی، و امیرحسین داورپناه جزی، “اثر بخشی مداخلات آموزش روان شناختی تعدیل شده بر کاهش فشار تحمیلی و ارتقا کیفیت زندگی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 27، no. 100، pp. 563–574، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button