مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,348
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

874
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش فعالی در کودکان 12-7 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 589 | صفحه پایان 599

چکیده

 مقدمه: دو اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) هم پوشی زیادی با یکدیگر دارند و از شایع ترین اختلالات روانپزشکی بین کودکان مدرسه ای می باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر, ساخت مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اولیه دو اختلال در مدارس و استفاده در مطالعات غربالگری بود.روش ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعات کاربردی و روش مورد استفاده روش توسعه ای بود؛ نمونه مورد مطالعه شامل 800 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهر تهران بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند؛ بدین ترتیب که مقیاس تهیه شده در اختیار معلمان قرار گرفت و از آنان خواسته شد کودکان را در هر یک از علایم مذکور ارزیابی کنند. سپس داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها 6 عامل نشان د اد, 3 عامل به نام های کج خلقی, پرخاشگری و تخطی گری مقیاس سلوک و 3 عامل به نام های کمبود توجه, بیش فعالی و تکانشگری مقیاس ADHD را تشکیل می دهد؛ این 6 عامل در مجموع, 0.68 از واریانس کل آزمون را تبیین کرد. ضریب روایی ملاکی, برای مقیاس سلوک برابر با 0.79 و برای مقیاس  ADHDبرابر با 0.76 محاسبه شد. در مقیاس سلوک, ضریب آلفای کرونباخ 0.95, ضریب دو نیمه آزمون 0.87 و ضریب بازآزمون 0.91 بود؛ هر یک از ضرایب فوق در مقیاس ADHD به ترتیب برابر با 0.96, 0.82 و 0.92 به دست آمد.نتیجه گیری: با توجه به عوامل به دست آمده و تایید محتوای آن توسط متخصصان و مقادیر مشاهده شده شاخص های روایی و پایایی می توان مقیاس حاضر را به عنوان یک وسیله غربالگری, امور پژوهشی و موارد بالینی با اطمینان به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدرالسادات، سیدجلال الدین، هوشیاری، زهرا، صدرالسادات، لیلا، روزبهانی، اکبر، غیاث، مجید، و نیک فرجام، مسعود. (1388). تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش فعالی در کودکان 12-7 ساله شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27(100)، 589-599. SID. https://sid.ir/paper/50885/fa

    Vancouver: کپی

    صدرالسادات سیدجلال الدین، هوشیاری زهرا، صدرالسادات لیلا، روزبهانی اکبر، غیاث مجید، نیک فرجام مسعود. تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش فعالی در کودکان 12-7 ساله شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1388؛27(100):589-599. Available from: https://sid.ir/paper/50885/fa

    IEEE: کپی

    سیدجلال الدین صدرالسادات، زهرا هوشیاری، لیلا صدرالسادات، اکبر روزبهانی، مجید غیاث، و مسعود نیک فرجام، “تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش فعالی در کودکان 12-7 ساله شهر تهران،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 27، no. 100، pp. 589–599، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button