مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 97

چکیده

 مقدمه: در علوم رفتاری به طور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت خودکارآمدی در موفقیت های افراد در حوزه های مختلف زندگی بویژه تحصیل وجود دارد. در راستای کمک به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان می توان از راهبردهای کمک خواهی و حل مسیله بهره برد. هدف از انجام پژوهش حاضر, مقایسه ی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسیله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان بود. روش: روش پژوهش حاضرنیمه تجربی (پیش آزمون-پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 72 نفر از دانش آموزان پایه دهم دبیرستان پسرانه (شهید مدنی) استعدادهای درخشان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و سپس بصورت تصادفی در سه گروه آموزش راهبرد کمک خواهی, آموزش مهارت های حل مسیله و کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش راهبردهای کمک خواهی (هفته ای یک جلسه یک ساعته)و برای گروه دوم آموزش مهارت های حل مسیله (هفته ای یک جلسه یک ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن, پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی برتولد (2005) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی در گروه آموزش مهارت های حل مسیله نسبت به گروه آموزش راهبردهای کمک خواهی و در گروه آموزش راهبردهای کمک خواهی نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش یافته است (p<0/05). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های حل مسیله در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان موثرتر از آموزش راهبردهای کمک خواهی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوح پور، عسگر، اقدسی، علی نقی، و پناه علی، امیر. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. پرستاری کودکان، 7(1 )، 87-97. SID. https://sid.ir/paper/510637/fa

    Vancouver: کپی

    نوح پور عسگر، اقدسی علی نقی، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛7(1 ):87-97. Available from: https://sid.ir/paper/510637/fa

    IEEE: کپی

    عسگر نوح پور، علی نقی اقدسی، و امیر پناه علی، “مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 1 ، pp. 87–97، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/510637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button