مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,050
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفه های برنامه ریزی و حل مساله ی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 116

چکیده

 راه حل مشکلات تعلیم و تربیت کنونی, نیازمند رویکردی پیچیده تر وآگاهانه است که بخشی مهم به وسیله ی علم مغز, ذهن و تعلیم و تربیت (یادگیری سازگار با مغز) ارائه شده است. یادگیری سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تاکید دارد و به دنبال تغییر چارچوب, بر اساس ساختار و کارکرد واقعی مغز انسان برای ایجاد آموزش موثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفه های برنامه ریزی و حل مساله کارکردهای اجرایی دانش-آموزان پایه چهارم دبستانی بود. این پژوهش با طرح گروه کنترل نابرابر, از طرح های نیمه آزمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دبستانی پسرانه غیر دولتی مدارس سلام در شهر تهران (7 مدرسه) در سال تحصیلی 95-94 بود و نمونه ی هدفمند به تعداد 38 دانش آموز پایه چهارم از دو مدرسه سلام منطقه 5 تهران انتخاب شد. 50 ساعت آموزش سازگار با مغز برای معلم گروه آزمایش و 3 ماه آموزش دانش آموزان بر اساس طرح درس های سازگار با مغز برای دروس ریاضی, فارسی و علوم اجرا شد. با استفاده از ابزار آزمون برج لندن, داده های پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شد و با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش مولفه های برنامه ریزی و حل مساله کارکردهای اجرایی موثر بوده است (0.416= اندازه اثر, P<0.01, F=24.94). این یافته ها, یادگیری و آموزش هوشمندانه و آگاهانه با توجه به مولفه ها و اصول یادگیری سازگار با مغز را بر توانایی برنامه ریزی و حل مساله تاکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیفی، سمیه، ابراهیمی قوام، صغری، عشایری، حسن، فرخی، نورعلی، و درتاج، فریبرز. (1396). اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفه های برنامه ریزی و حل مساله ی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(43 )، 99-116. SID. https://sid.ir/paper/511232/fa

    Vancouver: کپی

    سیفی سمیه، ابراهیمی قوام صغری، عشایری حسن، فرخی نورعلی، درتاج فریبرز. اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفه های برنامه ریزی و حل مساله ی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(43 ):99-116. Available from: https://sid.ir/paper/511232/fa

    IEEE: کپی

    سمیه سیفی، صغری ابراهیمی قوام، حسن عشایری، نورعلی فرخی، و فریبرز درتاج، “اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفه های برنامه ریزی و حل مساله ی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 43 ، pp. 99–116، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button