مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 167

چکیده

 پژوهش های گذشته ارتباط بین باورهای انگیزشی با جوکلاس و تعلل ورزی را نشان داده اند. در پژوهش حاضر ضمن ارائه ی شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی محیط یادگیری کلاس (جو کلاس), نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان بررسی شده است. 196 دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به مقیاس ارزیابی تعلل ورزی دانشجو (PASS), پرسشنامه ی محیط یادگیری کلاس (CLE) و پرسشنامه ی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد جو کلاس به طور غیرمستقیم از طریق باورهای انگیزشی بر تعلل ورزی تاثیر دارد. جو کلاس و باورهای انگیزشی 28 درصد از کل تغییرات تعلل ورزیرا تبیین می کنند. همچنین یافته ها نشان داد مولفه های اضطراب امتحان و خودکارآمدی از متغیر باورهای انگیزشی توان پیش بین معنادار تعلل ورزی را دارند. بر اساس این یافته ها, باورهای انگیزشی به عنوان واسطه ی ارتباط بین جو کلاس و تعلل ورزی نقش ایفا کرده و باید در تنظیم محیط یادگیری مدنظر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلمانی، منصور، خامسان، احمد، و اسدی یونسی، محمدرضا. (1396). نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(43 )، 139-167. SID. https://sid.ir/paper/511438/fa

    Vancouver: کپی

    سلمانی منصور، خامسان احمد، اسدی یونسی محمدرضا. نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(43 ):139-167. Available from: https://sid.ir/paper/511438/fa

    IEEE: کپی

    منصور سلمانی، احمد خامسان، و محمدرضا اسدی یونسی، “نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانشجویان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 43 ، pp. 139–167، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button