Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,106
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرات ورزش میان مدت بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال در موش های صحرایی نر وابسته به مورفین

صفحات

 صفحه شروع 507 | صفحه پایان 518

چکیده

 مقدمه: مطالعات پیشین نشان دهنده رابطه میان اعتیاد به اوپیوئیدها و نقص یادگیری و حافظه است. از آن جا که ورزش دارای آثار مثبت بر سیستم اعصاب مرکزی است, مطالعه حاضر اثرات ورزش تردمیل را روی یادگیری و حافظه در موش های صحرایی معتاد به اوپیوئیدها مورد ارزیابی قرار داده است.روش ها: تعداد 42 موش صحرایی با وزن 350-300 گرم به چهار گروه شاهد, وابسته به مورفین, ورزشکار و ورزشکار همراه با مورفین تقسیم شدند. در گروه های وابسته به مورفین, مورفین به صورت تزریق درون صفاقی با دوزهای افزایشی: سه روز اول 10 mg/kg, سه روز دوم 20 mg/kg و سه روز سوم 4 mg/kg استفاده گردید. در گروه های ورزشکار پروتکول ورزش شامل دویدن روی تردمیل با سرعت 17 m/min و شیب 7 درجه, 60 دقیقه در روز, در تمام ایام هفته, به مدت 3 ماه بوده است. یادگیری و حافظه احترازی غیرفعال در دستگاه شاتل باکس بعد از 3 ماه از اعتیاد و ورزش در موش های صحرایی بررسی شد.یافته ها: نتایج نشان داد در مقایسه با گروه شاهد یادگیری و حافظه به طور چشم گیری در گروه وابسته به مورفین آسیب می بیند ولی ورزش منجر به بهبود یادگیری و حافظه در گروه ورزشکار همراه با مورفین می شود, همچنین در گروه ورزشکار سالم نیز معیارهای یادگیری و حافظه را به طور معنی داری افزایش می دهد.نتیجه گیری: این نتایج نشان می دهد یادگیری و حافظه به دنبال اعتیاد به مورفین آسیب دیده, ولی ورزش تردمیل از این اثرات جلوگیری می نماید. به نظر می رسد دویدن بر روی تردمیل, بتواند در پیش گیری و تخفیف آسیب های شناختی در اعتیاد کمک کننده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیام حقیقی، شیوا، واعظ مهدوی، محمدرضا، رییسی، پرهام، و علایی، حجت اله. (1388). بررسی اثرات ورزش میان مدت بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال در موش های صحرایی نر وابسته به مورفین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 27(99)، 507-518. SID. https://sid.ir/paper/51149/fa

    Vancouver: کپی

    خیام حقیقی شیوا، واعظ مهدوی محمدرضا، رییسی پرهام، علایی حجت اله. بررسی اثرات ورزش میان مدت بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال در موش های صحرایی نر وابسته به مورفین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1388؛27(99):507-518. Available from: https://sid.ir/paper/51149/fa

    IEEE: کپی

    شیوا خیام حقیقی، محمدرضا واعظ مهدوی، پرهام رییسی، و حجت اله علایی، “بررسی اثرات ورزش میان مدت بر یادگیری و حافظه احترازی غیر فعال در موش های صحرایی نر وابسته به مورفین،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 27، no. 99، pp. 507–518، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا