مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوشرویی، فریبکاری و منفعت طلبی: ادراک زائران از فروشندگان شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 82

چکیده

 شهر مشهد یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری مذهبی در ایران و جهان اسلام است. توسعه پایدار این بازار منوط به رضایت دو طرفه ارائه دهندگان خدمات و مشتریان (گردشگران) است. یکی از بخش های مهم خدمات گردشگری, خرید سوغات است که عمدتا توسط خرده فروشی ها ارائه می شود. این مقاله به دنبال شناسایی ادراک زائران به عنوان مشتریان از فروشندگان کالا در شهر مشهد است. در ادبیات رضایت مشتری, یکی از ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده, ادراک مشتری از شیوه تعامل ارائه دهنده خدمات است که در حوزه گردشگری, به شکل تعامل فروشنده - مشتری در تجربه خرید گردشگر مطرح می شود. برای این منظور, با انتخاب تصادفی 410 زائر ورودی به حرم امام رضا (ع), از آنان خواسته شد تا فروشندگان شهر مشهد را توصیف کنند. پاسخ های آنان با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی کیفی و کمی, ابتدا مقوله بندی و سپس فراوانی هر مقوله محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد سه مقوله منفعت طلبی, فریبکاری و خوشرویی به ترتیب با 40.7, 36.3 و 27.1 درصد, بیشترین فراوانی را در بین صفات نسبت داده شده به فروشندگان مشهدی داشتند. این موضوع می تواند بدان معنا باشد که تصور زائران از فروشندگان خرده فروشی های مشهد, فردی است که از دو راهبرد خوشرویی و فریبکاری برای رسیدن به اهداف منفعت طلبانی خود استفاده می کند. به نظر می رسد, موقتی بودن گردشگر - خریدار از یک سو, و فشار زائران برای تخفیف گرفتن در خرید, فروشندگان را به سوی انتخاب راهبردهای «انعطاف فریبکارانه» برای تامین منافع بیشتر سوق داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بخشی، حامد، و اخلاقی، آمنه. (1395). خوشرویی, فریبکاری و منفعت طلبی: ادراک زائران از فروشندگان شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(7 )، 58-82. SID. https://sid.ir/paper/511591/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی حامد، اخلاقی آمنه. خوشرویی, فریبکاری و منفعت طلبی: ادراک زائران از فروشندگان شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری[Internet]. 1395؛4(7 ):58-82. Available from: https://sid.ir/paper/511591/fa

    IEEE: کپی

    حامد بخشی، و آمنه اخلاقی، “خوشرویی, فریبکاری و منفعت طلبی: ادراک زائران از فروشندگان شهر مشهد،” مطالعات اجتماعی گردشگری، vol. 4، no. 7 ، pp. 58–82، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511591/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button