مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 مینه و هدف: اساتید بالینی به عنوان الگوهای عملی نقش به سزایی در آموزش رفتار حرفه ای برای دانشجویان گروه پزشکی دارند. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی و رعایت اخلاق حرفه ای در پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1396 بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 50 نفر از اساتید بالینی شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, به روش سرشماری و به صورت خودسنجی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه دیوید موزیک, پس از تأیید روایی و پایایی به اساتید ارائه شد و داده ها پس از جمع آوری, به کمک نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از شاخص های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین میزان توانمندی و آگاهی پزشکان بخش های مختلف در مورد شاخص های اخلاق حرفه ای در 7/91 درصد در حد عالی, 8% در حد قابل قبول و 3/0 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد شد و میزان به کارگیری شاخص های اخلاق حرفه ای توسط پزشکان در محیط های بالینی, در 84/90 درصد در حد عالی, 7/8 درصد در حد قابل قبول و 0/46 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد گردید. ملاحظات اخلاقی: پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه, پژوهشگر با معرفی خود به پزشکان توضیحات کافی را در مورد هدف از انجام این مطالعه ارائه کرده و رضایت آگاهانه شفاهی و کتبی کسب و به منظور رعایت اصول اخلاق پزشکی اطلاعات پس از جمع آوری به طور محرمانه نگهداری و نتایج بدون ذکر نام گزارش گردید. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد در ارزیابی به شیوه خودسنجی, آگاهی و به کارگیری شاخص های اخلاق حرفه ای بین اساتید بخش های مختلف در حد مطلوب بود, هرچند در برخی از حیطه ها مانند مهارت های رهبری, مهارت های سازمانی و مدیریتی و قوه ابتکار و ابداع در ارائه درمان به بیماران, مداخلات آموزشی و فرهنگی بیشتری لازم است, در عین حال تدوین ساز و کار ارزشیابی 360 درجه ای با رویکرد مشاهده ای در این خصوص توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عدالتخواه، حسین، صادقیه اهری، سعید، آزادخانی، معصومه، و کریم اللهی، منصوره. (1399). آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی. اخلاق پزشکی، 14(45 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/511637/fa

    Vancouver: کپی

    عدالتخواه حسین، صادقیه اهری سعید، آزادخانی معصومه، کریم اللهی منصوره. آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی. اخلاق پزشکی[Internet]. 1399؛14(45 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/511637/fa

    IEEE: کپی

    حسین عدالتخواه، سعید صادقیه اهری، معصومه آزادخانی، و منصوره کریم اللهی، “آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی،” اخلاق پزشکی، vol. 14، no. 45 ، pp. 00–00، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button