مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

642
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیش جنبشی: مطالعه موردی

صفحات

 صفحه شروع 134 | صفحه پایان 145

چکیده

 زمینه و هدف ضدیت و بیش جنبشی از جمله نشگانگان رفتاری برون نمود کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای/ بیش جنبشی هستند. با توجه به تغییرات زندگی, مسافت و مشغله ی زیاد والدین فرصت مراجعه به درمانگر را پیدا نمی کنند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق همراه تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیش جنبشی انجام شد. مواد و روش ها از نوع طرح های آزمایشی تک آزمودنی-AB در تهران و در سال 1397 می باشد. در این پژوهش, چهار مادر که نمرات بالایی به در رفتارهای برون نمود فرزندشان دادند, برای آموزش انتخاب شدند. مادران برنامه آموزشی والدگری مدیریت رفتار را در 10 جلسه به صورت 8 جلسه مجازی و از طریق تلفن همراه و 2 جلسه حضوری توجیهی یک و نیم ساعته دریافت کردند. داده های پژوهش با استفاده از جداول, درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا اندازه گیری شدند. ملاحظات اخلاقی این مطالعه با کد 3123/100/ص/96 KH. در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه خاتم به ثبت رسیده است. یافته ها یافته ها نشان داد درصد بهبودی کل مداخله برای هر سه کودک در متغیر ضدیت 61/43 و در متغیر پرخاشگری 55/33 درصد به دست آمد. بعد از پی گیری یک ماهه, درصد بهبودی کل در هر دو متغیر افزایش پیدا کرد (75/77 و 59/20). بعد از پی گیری یک ماهه اثرات درمان همچنان ادامه داشت. در نتیجه هر دو فرضیه از نظر بالینی معنادار است. نتیجه گیری با توجه به نتایج می تواند گفت این آموزش از طریق تلفن همراه و استفاده از برنامه های پیام رسان روشی کم هزینه, دردسترس برای کمک به مادرانی است که کودکانی با اختلالات رفتاری دارند و می تواند مکملی برای ارائه خدمات آموزش والدگری و بهداشت روان در کنار خدمات حضوری به مادران دارای فرزندی با مشکلات رفتاری باشد. همچنین می توان با کاربرد این فناوری به مادران دیگری که کودکانشان اختلالات رفتاری درون نمود یا برون نمود دیگری مثل اوتیسم, آسپرگر, اضطراب و بیش فعالی دارند, کمک کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جمالی، زهرا، و خدابخشی کولایی، آناهیتا. (1398). اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیش جنبشی: مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 22(4 )، 134-145. SID. https://sid.ir/paper/68855/fa

Vancouver: کپی

جمالی زهرا، خدابخشی کولایی آناهیتا. اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیش جنبشی: مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1398؛22(4 ):134-145. Available from: https://sid.ir/paper/68855/fa

IEEE: کپی

زهرا جمالی، و آناهیتا خدابخشی کولایی، “اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگری کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیش جنبشی: مطالعه موردی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 22، no. 4 ، pp. 134–145، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68855/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا