مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 55

چکیده

 مقدمه: اختلال وسواسی-جبری از اختلالات شایع روان پزشکی در میان نوجوانان است که موجب اختلال کارکرد مبتلایان شده و این امر لزوم بررسی روش های مناسب تشخیصی و درمانی را روشن می سازد. علاوه بر درمان های متداول دارویی, درمان شناختی-رفتاری و درمان هایی نظیر نوروفیدبک نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک در اختلال وسواسی-جبری نوجوانان بود. روش کار: این مطالعه مداخله ای در سال 1391-1392 انجام شده و جامعه آماری آن شامل نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسی-جبری است که به کلینیک خصوصی در مشهد مراجعه کرده اند. 24 نوجوان 12 تا 18 ساله دارای نمرات هوش وکسلر حداقل 70 با توجه به مصاحبه روان پزشکی فوق تخصصی کودکان و مقیاس تشخیصی DSM IV با نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. نمونه ها مقیاس یل-براون را قبل و بعد مداخله (10 جلسه هفتگی) تکمیل نمودند. داده ها با آمار توصیفی, تحلیل واریانس و آزمون تی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج: نوجوانان دو گروه از نظر سن و تحصیلات با هم همسان بودند. نمرات یل-براون دو گروه قبل از مداخله, تفاوت معنی داری نداشت (p=0.421). بعد مداخله نمرات گروه درمان شناختی-رفتاری (p=0.001) و نوروفیدبک (p=0.000) کاهش معنی داری نشان داد و تفاوت بین دو گروه هم با برتری اثر نوروفیدبک معنی دار بود (p=0.014). نتیجه گیری: بنا بر نتایج مطالعه, درمان نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان تاثیر معنی داری داشته اند اما اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنی داری بیش از درمان شناختی-رفتاری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ناظمیان، عباس، هاشمیان، پژمان، و هاشمیان، پیمان. (1395). مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 59(1)، 48-55. SID. https://sid.ir/paper/51539/fa

    Vancouver: کپی

    ناظمیان عباس، هاشمیان پژمان، هاشمیان پیمان. مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1395؛59(1):48-55. Available from: https://sid.ir/paper/51539/fa

    IEEE: کپی

    عباس ناظمیان، پژمان هاشمیان، و پیمان هاشمیان، “مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 59، no. 1، pp. 48–55، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button