مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و مهارت های اجتماعی بر کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از عوامل تهدیدکننده ی سلامت و رفتارهای پرخطر از سن نوجوانی شروع می شود. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از رایج ترین بیماری های روان شناختی است که از خصوصیات عمدهٔ آن می توان به ترس افراطی و پایدار و اجتناب از موقعیت های اجتماعی و همچنین ترس از ارزیابی منفی اشاره کرد. مهارت های اجتماعی, محور اصلی رشد اجتماعی, شکل گیری روابط اجتماعی, سازگاری اجتماعی و حتی سلامت روان فرد است که در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در مقایسه با همسالان شان ضعیف تر است. از سویی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به عنوان یکی از الگوهای درمانی بسط یافته ی اخیر, در کاهش نشانه های اضطرابی بسیاری از اختلالات اضطرابی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و مهارت های اجتماعی بر کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام شد. روش بررسی: مطالعه ی حاضر از نوع شبه آزمایشی و پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بوده و جامعه ی آماری پژوهش شامل همه ی نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در سال 1394 شهرستان نوشهر بود. بدین منظور 75 نفر از نوجوانانی که تشخیص اضطراب اجتماعی داشتند, انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (25 نفر در گروه آموزش مهارت های اجتماعی, 25 نفر در گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و 25 نفر در گروه کنترل) تقسیم شدند. آموزش به مدت 10 جلسه بر روی گروه های آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش, پرسش نامه ی هراس اجتماعی «کانور» بود و همه ی آزمودنی ها در گروه های آزمایش و کنترل در ابتدای جلسه ها, انتهای آن و سه ماه پس از اتمام آموزش (مرحله ی پیگیری) به سؤال های آن پاسخ دادند. به منظور تجزیه وتحلیل یافته ها در این پژوهش, از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل واریانس برای اندازه گیری مکرر و آزمون های تعقیبی با نرم افزار SPSS نسخه ی 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر نشان داد که تفاوت میانگین گروه های آزمایش (آموزش مبتنی بر پذیرش, تعهد و مهارت های اجتماعی) با گروه کنترل معنادار است (0٫ 001>p). همچنین, نتایج آزمون های تعقیبی نشان داد که بین سه گروه آزمایش مهارت های اجتماعی, پذیرش و تعهد و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0٫ 001>p). اما بین گروه های آزمایش آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش پذیرش و تعهد تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: آموزش مهارت های اجتماعی و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی نوجوانان مؤثر است؛ بنابراین, می توان از هر دو شیوه برای افزایش عملکرد فردی, خانوادگی, اجتماعی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان مضطرب اجتماعی بهره برد. این توانایی به نوجوانان انتقال می یابد تا بدون ترس از قضاوت دیگران در موقعیت های اجتماعی قرار بگیرند و با تکیه بر توانمندی های خود در مسیر پیشرفت قدم بگذارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی کیا، سیده معصومه، امیری، شعله، منشئی، غلامرضا، و نادی، محمدعلی. (1397). مقایسه ی میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و مهارت های اجتماعی بر کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/515520/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی کیا سیده معصومه، امیری شعله، منشئی غلامرضا، نادی محمدعلی. مقایسه ی میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و مهارت های اجتماعی بر کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/515520/fa

    IEEE: کپی

    سیده معصومه حسینی کیا، شعله امیری، غلامرضا منشئی، و محمدعلی نادی، “مقایسه ی میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و مهارت های اجتماعی بر کاهش نشانه های اضطراب اجتماعی نوجوانان،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button