مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,274
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت, آزمون هوشی ریون, آزمون خواندن شفیعی و همکاران, آزمون بیان نوشتاری فلاح چای, پرسش نامه اضطراب اجتماعی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص موثر است (P<0.001). بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان گفت از آنجا که آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد می تواند بر ایجاد اعمال و پذیرش هیجانات تاثیر مهمی داشته باشد, این درمان می تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در این دانش آموزان شود؛ بنابراین توجه به اثربخشی آموزش پذیرش / تعهد و سایر درمان های روان شناختی بر متغیرهای مرتبط با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، پورعبدل، سعید، و بشرپور، سجاد. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 6(1 (پیاپی 20))، 121-140. SID. https://sid.ir/paper/210161/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، پورعبدل سعید، بشرپور سجاد. اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1395؛6(1 (پیاپی 20)):121-140. Available from: https://sid.ir/paper/210161/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، سعید پورعبدل، و سجاد بشرپور، “اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص،” ناتوانی های یادگیری، vol. 6، no. 1 (پیاپی 20)، pp. 121–140، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210161/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button