مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,688
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم، یک الگوی بومی و کارآمد

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 142

چکیده

 ابداع روش های سهل و سریع فارسی آموزی یکی از راهبردهای مورد تاکید نقشه جامع علمی کشور برای گسترش زبان فارسی در جهان است. دستیابی به این مهم, مستلزم مستندسازی وضع موجود و کشف نقاط قوت و ضعف برنامه های آموزش زبان فارسی به خارجیان است. مقاله حاضر, در همین راستا, به مطالعه برنامه درسی و روش تدریس مدرسه المهدی قم, که باسابقه ترین موسسه آموزش زبان فارسی به خارجیان است, پرداخته است. برای این منظور, یک پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 137 گویه/سوال طراحی گردید. این سوالات, بر اساس مجموعه فنون آموزشی شناخته شده در روش های متداول آموزش زبان دوم/خارجی) لارسن فریمن و.... 2011 ( طراحی گردید هاند و شاخص هایی مثل نقش زبان آموز, نقش معلم, فرآیندهای آموزشی, جایگاه فرهنگ, نوع بازخورد و نحوه ارزشیابی را نشان می دهند. پس از مشاهده 60 کلاس آموزشی و ارزیابی هر یک از 137 فن مندرج در پرسشنامه در این کلاس ها, میزان کاربرد هر یک از این فنون در قالب نسخه 19 برنامه SPSS محاسبه گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامه درسی و روش تدریس مدرسه المهدی قم, با سیر تکوینی برنامه های درسی و روش های تدریس همسو است. حذف نسبی دستور در دوره آموزش عمومی این موسسه, و بازگشت آگاهانه به آموزش دستور در دوره تمهیدیه, دقیقا همسو با سیر تکوینی برنامه های درسی است. بعلاوه, آموزش محتوا به زبان فارسی در دوره تمهیدیه و بهر هگیری از محتوا برای تقویت توانش زبان فارسی دقیقا همسو با شیو ههایی مثل غرقه سازی (در رویکرد محتوا محور) و آموزش تکلیف محور است. تنوع فنون آموزشی در مدرسه المهدی قم حاکی از این نکته مهم است که در این مدرسه هم دیدگاه های سنتی, مثل روش دستور-ترجمه, رایج هستند و هم دیدگاه های نوین. این تنوع می تواند یک نقطه قوت منحصربفرد باشد زیرا فارسی آموزان را متناسب با نوع نظام آموزشی حوزه های علمیه تربیت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صحرایی، رضامراد. (1394). آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد. پژوهش در نظام های آموزشی، 9(29)، 107-142. SID. https://sid.ir/paper/516178/fa

    Vancouver: کپی

    صحرایی رضامراد. آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1394؛9(29):107-142. Available from: https://sid.ir/paper/516178/fa

    IEEE: کپی

    رضامراد صحرایی، “آموزش زبان فارسی به خارجیان در مدرسه المهدی قم, یک الگوی بومی و کارآمد،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 9، no. 29، pp. 107–142، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button